הלעיטני נא מן האדום האדום הזה

מירה איתן

אין משקה יותר מתאים לשעות ערביים של קיץ, או משקה שיקדים בהצלחה  כל ארוחה, כמו Campari. משקה אלכוהולי מר מתוק, בצבע אדום מפתה, שגם אחרי 150 שנה להמצאתו מהנה אנשים בכ-190 מדינות. מירה איתן מספרת על אנשי הסוד המכירים את המתכון, על מנוע האהבה ופרסום פורץ גבולות, וגם על הקוקטייל האהוב עליה. בשנת 1862 נפל דבר בעולם האלכוהול, כשג'ספרה קמפרי, רוקח לשעבר ובעל בית הקפה 'קפה קמפרינו' במילאנו, ייצר לראשונה משקה מריר מתוק, מתערובת של עשבים, וקרא לו על שמו, קמפרי ((Campari.

אדון קמפרי שינה הרגלים של מאות שנים וייסד את המנהג של שתיית משקאות מרירים לפני הארוחה כאקדם (אפריטיף) ולא אחריה כאפטר (דז'סטיף), כפי שהיה נהוג עד אז. כיום, המשקה קמפרי ,הוא אפריטיף הביטר הנמכר ביותר בעולם.

איטליה ידועה כארץ עם נופים מרהיבים, היסטוריה ותרבות עשירה, קולינריה משובחת, קפה מצוין ומשקאות אלכוהוליים, וביחוד אפריטיפים מעולים. אך יש משקה אחד, ששמו הולך לפניו בכל העולם, והוא קמפרי.

קמפרי הוא ללא ספק אחד המשקאות המתאימים ביותר לקיץ החם שלנו. בבר אופנתי או במסעדה ותיקה, על המרפסת, בחוף הים, עם קרח, סודה ופרוסת לימון, אין כמו קמפרי לצנן את הגוף ולשמח את הנפש.

המתכון הסודי

המתכון המקורי של המשקה לא שונה עד עצם היום הזה, ונשמר כסוד משפחתי. כדי לשמור על סודיות מקסימלית, מקפידים בחברת קמפרי שאנשי הסוד שלהם לא יסעו לעולם יחדיו, לא ברכבת ולא במטוס. חוק זה תקף גם לגבי כל עשרות המרכיבים של המשקה. שני המרכיבים היחידים הבטוחים הידועים במשקה הם רק אלכוהול ומים, וכל השאר בגדר ניחוש. על פי נתוני קבוצת קמפרי משמשים בהכנת המשקה 86 סוגים של צמחים, שורשים, עשבים, תבלינים ופירות. הבולטים שבהם הם שורש הג'ינסנג, קליפות הדרים והלענה, המעניקה למשקה את מרירותו, כינין, ריבס, שמן ברגמוט ועוד. המשקה עצמו יוצר בתחילה בצבע שקוף, כמו וודקה, אך עם הזמן, כדי לשנות את צבעו לאדום מבריק בעבר, ייבשו בשמש כנימות מגן (מעין תולעי שני אדומות), טחנו אותן לאבקה והוסיפו למשקה. מסוף שנות ה-80, על מנת לעמוד בדרישות ובחוקי הכשרות, המשקה מורכב מרכיבים על בסיס הצומח, והצבע נוצר מקליפות רימון וצבע מאכל אדום. את רכיבי המתכון מכירים כיום רק שלושה אנשים, נינו של ג'ספרה, המאסטר דיסטילר של החברה והרב הראשי של איטליה.

אז איך הכל התחיל?

ג'ספרה קמפרי נולד בשנת 1828 בעיירה קטנה בחבל לומברדי, ובצעירותו למד רוקחות. בתום לימודיו פתח בעיר טורינו בית קפה בשם 'קפה קמפרינו', שבמרתפו ניסה לרקוח משקאות חדשים. לאחר ימים ולילות רבים של נסיונות, וערבוב של עשבים, שורשים, צמחים, קליפות פירות, גזעי עצים ועוד, הגיע קמפרי לנוסחה המנצחת. המשקה החדש היה מר, צבעו היה שקוף, ותכולת האלכוהול שלו הייתה 28.5%. לקוחות בית הקפה אהבו מאוד את המשקה והתלהבותם עודדה את הממציא לייצר את המשקה בקביעות ולייסד את חברת 'קמפרי גרופ' בשנת 1860.

הכל בגלל האהבה

בשנת 1862 נישא ג'ספרה בפעם השנייה, עבר למילאנו, והגיש את המשקה שלו בשני בתי קפה שפתח בעיר, בשם 'קפה קמפרי'. בין היתר הוגש המשקה במקום גם למלך ויטוריו עמנואל. בנו הצעירשל ג'ספרה, דוד, עבד אתו בבתי הקפה במשך כ-33 שנה. דוד חלם לשווק את המשקה בגדול גם מחוץ לעסקי המשפחה, והגה את שינוי צבע המשקה משקוף לאדום, והמשקה הפך מבוקש יותר. בשנת 1904 נפתח מפעל היצור הראשון של קמפרי בעיר ססטו סן ג'ובאני, במהלך שיווקי מבריק. בתי קפה אחרים שרצו למכור את המשקה נדרשו לתלות שלט: "כאן מוכרים קמפרי ביטר מקורי". בד בבד דאג לפרסם את המשקה בכרזות צבעוניות שצוירו על ידי אמנים, וכן שיווק אותו גם בבקבוקים קטנים בצורת קונוס, שבהם היה קוקטייל מוכן של קמפרי עם סודה (ניתן למצוא היום גם בארץ).

בתחילת המאה ה-20 התאהב דוד נואשות בזמרת אופרה צרפתייה מפורסמת בשם לינה קבאליירי. מיותר להוסיף שצרפת הייתה המדינה הראשונה שהכירה את משקה הקמפרי המשפחתי. וכאן התחיל תור הזהב של קמפרי בארצות תבל. אחרי צרפת הגיע דוד עם המשקה לרוסיה, לארצות הברית ולכל מקום בו הופיעה ושרה מושא אהבתו. האהבה לא מומשה ולינה נישאה לגבר אחר, אך דוד הפך לשגריר חברת קמפרי בעולם, והפך את המשקה שרקח אביו להצלחה בינלאומית, עד עצם היום הזה. דוד נפטר בשנת 1936, והשאיר אחריו משקה שמוכר כל שנה עשרות מיליונים של בקבוקים בכ-190 מדינות.

קמפרי ופרסום

במשך השנים חברת קמפרי השכילה להוציא פרסומים מרהיבי עין וחדשניים. הפרסום הראשון של קמפרי היה ב- 7/1/1880 בעיתון האיטלקי היומי המוכר ביותר באיטליה באותה תקופה ששמו Corriere della Sara .

קמפרי נתנו חסות למשחקים האולימפיים ברומא בשנת 1950 וכך היה המותג לאחד מנותני החסות הראשונים לאולימפיאדות.

בשנת 1900 הושק לוח השנה הראשון של קמפרי שהכיל פורטרטים של נשים. מאז ועד היום הושקו 15 לוחות שנה של המותג, והדבר הפך למסורת ידועה ורבת שנים בעולם. במרוצת השנים הופיעו בלוח שנה שורה ארוכה של נשים מדהימות ביניהן: סלמה הייק, אווה מנדס, ג'סיקה אלבה, מילה ג'ובוביץ ובשנת 2014 גם אומה תורמן.

מהו בעצם אפריטיף?

אפריטיף או בעברית אֶקְדָּם, הוא משקה אלכוהולי שנוהגים לשתות כמתאבן לפני הארוחה.

המילה אפריטיף (Aperitif) נגזרת משם הפועל הלטיני aperire, שפירושו לפתוח, ואכן מטרת האפריטיף 'לפתוח' את הארוחה.

חומרי הגלם הבסיסיים למשקאות אלה הם ענבים, דגנים, ומרכיבים נוספים מן הצומח, וחוזקם האלכוהולי יהיה בדרך כלל בין 12%- 26%. מקור עולם האפריטיפים המודרני הוא איטליה, שם שותים אותם החל מהמאה ה-18, אם כי אפריטיפים רבים וטובים מיוצרים גם במדינות נוספות.

נהוג לחלק אותם ל-2 קבוצות: אפריטיפים פונקציונאליים – משקאות המכילים עשבי תיבול שונים המשפיעים על הקיבה, ובזכותם ניחנו בסגולות של מעוררי תיאבון. ביניהם נמצא וורמוטים, אניסים ומשקאות ביטר (מרירים), המתובלים בעשבי תיבול רבים ומגוונים ובפירות. אפריטיפים קלאסיים – משקאות אלכוהוליים שלרוב לא משפיעים על התיאבון באופן מובהק, אך נהוג ללגום אותם לפני הארוחה מטעמים תרבותיים. במדינות רבות יש משקה לאומי, שנהוג ללגום לפני הארוחה מטעמי מסורת, אוזו ביוון, ראקי בתורכיה, משקאות הפסטיס בצרפת ועוד.

למשקה האפריטיף חייבים להיות שלושה גורמים עיקריים:

1. המשקה צריך לא להיות מתוק מדי כדי לא לגרום לנו לתחושת שובע מזויפת.

  1. רצוי שיהיו בו עשבי תיבול, צמחים ותמציות פירות שמעוררים את מיצי הקיבה וגורמים לרעב.
  2. אחוז האלכוהול אמור להיות נמוך כדי לא להקהות את חוש הטעם שלנו.

איך שותים את זה?

טעמו של הקמפרי מריר, אך מלווה גם במתוק קל ולא מעיק, ולכן יתאים מאוד לפני ארוחה, או כמשקה לא כבד ולא אלכוהולי מדי בפגישה של אחרי הצהרים. תכולת האלכוהול במשקה היא 25%.

אפשר להגישו נקי בכוס ויסקי או בכוס גבוהה עם קרח וסודה. ברגע שנערבב אותו עם מיץ תפוזים, אשכוליות או כל משקה קל אחר הוא פחות יתאים לשמש בתפקיד זה בשל רמת הסוכר הגבוהה.

בגלל טעמו המריר לא לכל אחד קל לשתות אותו נקי או עם סודה ולכן משתמשים בו לרוב בקוקטיילים. הקוקטייל הראשון על בסיס קמפרי הוא אמריקנו, שהוא שילוב של קמפרי, ורמוט אדום וסודה.

הקוקטייל המפורסם ביותר, ואחד האהובים עלי ביותר, הוא נגרוני, שהתגלה לראשונה באיטליה בשנת 1904, ונקרא על שם הרוזן האיטלקי קמיליו נגרוני, שנהג להזמין בבר הקבוע שלו בפירנצה את הקמפרי מעורבב עם ג'ין ו-ורמוט אדום.

קוקטייל נגרוני

המרכיבים

40 מ"ל קמפרי

40 מ"ל ג'ין יבש

30 מ"ל ורמוט אדום/רוסו

אופן הכנה:

מנערים את כל המרכיבים בשייקר, מסננים לכוס קוקטייל מקוררת, ומקשטים עם סליל קליפת תפוז.

עוד סיפורי אלכוהול