הג'ין יוצא מהבקבוק ואיתו גם הטוניק

מירה איתן

קיץ. חם. אנשים פה סובלים. ואני אוהבת את הקיץ. אל תירו בי, לכל אחד יש את השריטה שלו, תודו שיש גרועות ממנה ובכל זאת גם אני מגלה פה פן אנושי ומתוודה, כי בלי מיזוג אכזרי אי אפשר לשתות עכשיו ויסקי, ובלתי אפשר להעביר מבחינתי את היום עם קוניאק, ולמעשה, פרט ללאגר צוננת, אין פתרון טוב יותר לקיץ מאשר ג'ין עם טוניק.

מזה שנים שג'ין צובר פופולריות. מותגי הג'ין בעולם צומחים בקצב מסחרר, וקצב יבוא מותגי הג'ין לארץ מנסה להדביק את המרוץ, אם כי בפיגור ישראלי אופנתי. אך זה לא מפריע למותגים ייחודיים נוספים לצוץ בברים מעודכנים במדינת תל אביב. חגיגת ג'ין אמתית, שהלוואי ולא תהיה רק טרנד חביב, אלא תישאר עמנו פה לעולמי עד. אני אוהבת ג'ין. מאוד. למעשה זה המשקה האלכוהולי האהוב עלי ביותר, והכי מעניין בעיני.

יחד עם טרנד הג'ין צומחת לה מתחת לאפינו תעשייה מדהימה של סוגי טוניק שונים ועוד מוצרים נלווים למשקאות ארוכים (Long Drink). אז זה הגיוני שכל שתיין ותיק יוכל לספר לכם שיש הבדלים בין ג'ין אחד למשנהו, ויבחין בקלות גם בהבדלים התהומיים בין משקה שמגיע עם מיץ סחוט או עם מיץ תעשייתי, אבל לדעת להבדיל בין סוגי טוניק שונים? כאלה אנינים נהיינו?

מסתבר, שכמו שמתחילים הסיפורים על הרבה מהמשקאות האלכוהוליים שאנחנו מכירים ומוקירים, כך התחיל גם משקה הטוניק בתור תרופה. בראשית המאה ה-17 גבתה המלריה חללים רבים בדרום מזרח אסיה ובאפריקה. כמרכיב יעיל במניעת המחלה התגלה הכינין, שהוא כידוע מרכיב דומיננטי במי הטוניק שלנו. התרופה היעילה, שהתגלתה כיעילה גם נגד התכווצות שרירים, הייתה מרה עד כמעט בלתי אפשרית, ולכן הוסיפו לזרעי הכינין סודה והמתיקו אותה. החיילים הבריטים בהודו הקולוניאליסטית לא ממש התלהבו מהתרופה המרה שנאלצו לקבל, אך ברגע שהגיעה ההצעה להוסיף לג'ין המריר שלהם טוניק וליים, התאהבו הם ברעיון ובמשקה הבריא הזה, ומכאן סיפור הג'ין עם טוניק הפך להיסטוריה.

טוניק מעולם לא נראה משקה סקסי במיוחד. מה כבר יכול להיות מפתה במשקה קל מוגז, שמותגיו הישראליים גם מתוקים מאוד, ואפילו מתוקים מדי? באופן מפתיע התשובה מגיעה הפעם דווקא מספרד. בשנים האחרונות הפך ג'ין טוניק למשקה הלאומי במדריד. כל מותגי הג'ין החדשים מנסים בשנים האחרונות לחדור למדריד, ויש כאלה שמייצרים אפילו מותגים בלעדיים לעיר המדהימה הזו. תפריטי ענק של ג'ין מופיעים בברים מסוימים, כשלצדם עשרות מותגי טוניק. שלטי חוצות עם פרסומות לטוניק מרוחים על פני העיר כולה, וטוניק בטעמים שונים מופיעים בכל סרווסריה שמכבדת את עצמה. הברמנים למדו להתאים לסוגי הג'ין השונים סוגי טוניק מגוונים.

כל מותג ג'ין מתובל באופן שונה, מה שיוצר משקה מגוון ומאוד מעניין, ואפשר להכין שילובים שונים של ג'ין וטוניק ולקבל ניואנסים שונים בכל אחד מהם. טעמים ניגודיים או השלמה של טעמים ועוד. שני המשקאות מכילים צמחים ותבלינים רבים, וכל ג'ין צריך את התוספת הנכונה שלו כדי שתדגיש את אופיו. וברגע שמגלים שלכל ג'ין יש את הטוניק המתאים לו, עולם הזיווגים נעשה מעניין יותר. אגב, גם ארצות הברית נשטפה בשיגעון הג'ין, ועלייה חדה מורגשת שם לאחרונה במספר מותגי הג'ין.

אנחנו אנשים של טרנדים, והנה גם בארץ אפשר כבר למצוא מספר מותגי טוניק ולשדך אותם בהתאמה למותגי הג'ין החביבים עלינו. אז יש את הטוניק המתוק של טמפו, הטוניק הקלאסי של שוופס, מחו"ל מגיעים אלינו לאחרונה באופן סדיר המותגים Britvic המתובל, ו- Fever Tre היבש והלא משתלט, שנוהג להשאיר את הבמה לג'ין. ויש גם כמה מותגים ביתיים מצוינים, חלקם של בעלי ברי קוקטיילים וחלקם בושלו על ידי משוגעים לדבר אחרים בבית הפרטי שלהם, כשלכל אחד מהם פרופיל ארומטי שונה בתכלית.

אגב, חלק מהמותגים מייצרים פרט לטוניק גם מוצרים נפלאים אחרים כמו, ביטר למון, ג'ינג'ר אייל וג'ינג'ר ביר, שאת כולם הייתי שמחה להוסיף למקרר האישי שלי באופן קבוע.

אז קדימה, עכשיו נשאר רק לצאת ולחגוג את המשך הקיץ, והאמת? זה יתאים מאוד גם לחורף.

עוד סיפורי אלכוהול