טיול יין בחבל הבאסקים – ספרד

מאיטליה היפה מירה איתן ממשיכה את המסע לאיזור הריוחות והשווקים המקסימים של חבל הבאסקים בספרד

 ספרד היא ארץ עם נופים מגוונים ביותר, מדבריות, ביצות, מישורים צרובי שמש, הרים מושלגים, נוף פראי וחופי ים מפותחים. כ-51 מיליון תיירים מגיעים לספרד מדי שנה, כדי ליהנות מהחיים האותנטיים והרגועים של העם הייחודי הזה, שרק משחקי הכדורגל מוציאים אותו משלוותו.

בספרד לכל אורכה ורוחבה יש יותר שטחי כרמים מבכל ארץ אחרת בעולם, אך בשל מזג האוויר הקשה לענבים, ושיטות לא מספיק מתקדמות של גידול ענבים בכמה אזורים, תנובת הענבים קטנה מאוד יחסית לשטחיהם.

כשמדברים על יין בספרד חושבים קודם כל על האזורים הצפוניים מהם מגיעים היינות הגדולים ביותר. אזורים כמו ריוחה, ארץ היינות האדומים הגדולים, נברה וריברה דל ד'אורו שיושבות בין הרמה המרכזית והחוף הצפוני, קטלוניה, ארץ היינות הלבנים והיינות המבעבעים, גליציה, בחלק הצפון מערבי ההררי, בו ישנם היינות הלבנים הארומטיים ביותר ופריוראט, שמצטיינת ביינות האדומים שלה.

במרכז המדינה, במקומות כמו לה מנשה, אפשר למצוא יינות אדומים ולבנים זולים יותר. בדרום המדינה, באנדלוסיה, נמצא את היינות המחוזקים המפורסמים, יינות השרי. אחד מאזורי הארץ הקסומים והמעניינים ביותר הוא חבל הבסקים, שנמצא בצפון המדינה. מייצרים יין בשיטות עתיקות

כרמים סתוויים בחבל הבאסקים
חבל הבסקים

חבל הבסקים נמצא בצפון המדינה, וכולל שלוש נפות: אלבה שבירתה ויטוריה, ג'יופוסקאוה שבירתה סן סבסטיאן וביסקאיה שבירתה בילבאו. הקהילה האוטונומית הקטנה ביותר באי האיברי היא לה ריוחה, שמשתרעת על 120 קילומטר מדרום לנהר אברו, בעמק מוקף הרים, ובירתה לוגרוניו.

המקום ידוע במיוחד בתעשיית היין שלו, שהחלה כבר בתקופה הרומאית. שטח קטן המייצר כ-250 מיליון ליטר יין בשנה (יותר מפי 4 מהייצור השנתי בישראל כולה), בין הרי קנטבריה שבולמים את הקור המגיע מהים, והרי סיירה שבולמים את רוחות הדרום ויוצרים יחדיו מקרו אקלים טוב לגידול גפנים.

בירת הטאפאס

הפרובינציה המזרחית ג'יופוסקואה, מתבלטת בזכות הכפרים האותנטיים והעיירות היפות שלה, ובמיוחד בזכות פנינת חבל הבסקים, העיר סן סבסטיאן. העיר היפה היא אימפריית יורדי הים והדייגים, העיר המרכזית בצד הספרדי שבבסקית נקראת דונוסטיה.

סן סבסטיאן שוכנת בסמוך למפרץ הקונכיה (הקונצ'ה) וממוסגרת בשני הרים ירוקים שחובקים אותה. בשל מיקומה בצפון ההררי ומזג האוויר הנעים השורר בה בין יוני לספטמבר, הפכה העיר, עוד בימיה של המלכה איזבלה השנייה, לבירת הקיץ של ספרד.

במקום חופי ים מרהיבים, רובע עתיק עם סמטאות ציוריות, שדרות רחבות רצופות חנויות ובוטיקים לרוב, וכמובן מסעדות המצטיינות במטבח עשיר שהופך אותה לאתר תיירות פופולרי ביותר.

הטיילת במקום יפהפייה ומובילה אל הנמל הישן ואל תצפית מרהיבה על הר אורגול. חונים בחניון תחת מרכז העיר Centro הנושק לעיר העתיקה Parte Vieja, ומטיילים ברחובותיה וסמטאותיה – לאורך ולרוחב הקתדרלות, הנמל והגשרים היפים. עיר יפה, נקייה ועשירה שהחיים התוססים בה מתחילים ב-17:00 וכיף לשוטט בה.

הרובע העתיק של העיר גובל בנמל היפה שלידו מצויות שורות של בתים קטנים ומסעדות דגים. אחד המקומות היפים בעיר הוא השוק, הנקרא לה ברטשה (La Bretxa).

בסן סבסטיאן ארבעה שווקים מקורים של מזון. השוק הוותיק והטוב ביותר הוא שוק סן מרטין. מתחתיו שוכן שוק דגים. בכל שוק אפשר למצוא את החמון הספרדי המוכר וכמובן, יפה לראות בשווקים את הטריות הנפלאה של הדגים, הפירות והירקות.

סן סבסטיאן ידועה גם כבירת ה'טאפאס', או כמו שקוראים להם במקום 'פינצ'וס' על שם הקיסמים הנעוצים במנות הקטנות, שקל לחטוף מהברים. סיבוב פינצ'וס בערב, בסמטאות העיר העתיקה, הוא חגיגה קולינרית ותרבותית, כשתוך כדי דילוג מבר עמוס למשנהו, טועמים פירות ים טריים, ירקות מעוצבים על קיסמים ולוגמים יין או סנגריה.

עיירות דייגים ומוזיאון מרשים

את הדרך מסן סבסטיאן לבילבאו מחברת אוטוסטרדה משוכללת, אך עדיף לנסוע בכביש הישן, שסלול על קו החוף ולחזות בנופים יפים של מצוקים ומפרצונים, וכן לבקר בעיירות קטנות וחינניות כמו ברמאו, גטריה וגרניקה, בה צייר פיקאסו את אחת מיצירות המופת שלו. כולן עיירות דייגים ציוריות, עם סמטאות קטנות ונמל ישן, בו מצויות מסעדות דגים ופירות ים לרוב.

 כשיוצאים מסן סבסטיאן ונוסעים מערבה עוברים דרך אונדרטה, שנמצאת על חוף הים, וחוצים את אזור איגלדו. בכל האזור היפה הזה פזורות מסעדות קטנות שרובן משובחות, אך האטרקציה העיקרית היא הברים הקטנים המתמחים במשקה סיידר. שווה להיכנס לאחד מהם ולשתות את המשקה הזה, שהוא המרענן הרשמי של האזור.

בהמשך, לכיוון החוף של עיירת הקיט אוריו, נמצא נמל דייגים כמו בספרים. מאוריו נוסעים בכביש N634 ויורדים לכיוון זראוץ, שבה חוף הים מהיפים שיש, וסמטאות העיר העתיקה יפהפיות. ממשיכים בדרך הכפרית והציורית שמספרה C550 לכיוון מיגאס ולגראטה גיין עם הנוף המדהים שלה.

גטריה הוא כפר דייגים, ושווה לצאת לסיור רגלי ורגוע ברחובותיו העתיקים. אפשר לאכול שם מצוין, ולשתות את היין המקומי הקליל שנקרא Txakoli. בגטריה כל מה שצריך כדי לאכול טוב הוא לבחור את אחת המסעדות שבאזור המפרץ, לחדד חושים ולהיכנס. אוכלים בדרך כלל את מה שמציעים, לרוב אלה יהיו "פירות העונה".

העיר האפרורית בילבאו הפכה החל משנת 1997 לאחד ממוקדי התיירות המובילים של ספרד, לאחר שהאדריכל האמריקני פרנק גרי הקים בה את מוזיאון גוגנהיים, שנחשב לאחת מיצירות הפאר הארכיטקטוניות של העת המודרנית. בתנופה חסרת תקדים התרעננה בילבאו והוכנה בה תשתית מרשימה לקלוט את גל התיירות האדיר שפוקד אותה בעקבות הקמת המוזיאון, עשרות מסעדות ובתי קפה, בתי מלון חדשים, כבישים רחבים ועוד.

בשווקים המקומיים ניתן למצוא מגוון תוצרת מיוחדת
יקבים

לחובבי היין והארכיטקטורה צפויה חוויה מעניינת בריוחה, במקום יקבים מיוחדים מבחינה ארכיטקטונית ובחלקם גם מוזיאונים.

יקב ומוזיאון Dinastia Vivanco – נמצא בעיירה בריונס. יקב עשיר ומושקע, בנוי כולו מתחת לפני האדמה, ונבנה כהגשמת חלום של הבעלים כיקב ייחודי ומוזיאון על שמו.

המוזיאון מצוין, חובה לכל מבקר באזור, בין אם הוא חובב יין או לא. אפשר למצוא פה את כל הקשור לתולדות היין, עתיקות, היסטוריה, סרטים על תהליכי ייצור ובניית חביות, פינה מעשית מיוחדת להרחת והבנת ניחוחות היין, אולם יצירות אמנות מרהיבות הקשורות ביין, ואוסף של למעלה מ-3,000 סוגי אביזרים ופותחני יין שונים ומשונים.

Dinastia Vivanco, Museo de la Cultura del Vino, Carretera Nacional N-232, km 442, 26330 Briones, La Rioja, Tl. +34 941 322 323

יקב Marques de Riscal– מבנה יוצא דופן בצבעי סגול, זהב וכסף, שנבנה על ידי הארכיטקט הנודע פרנק גרי (גוגנהיים) בעיירה אל סיאגו. מתחת למבנה מרתפי יין ארוכים. במקום מלון מאוד יוקרתי ומיוחד.

marquesderiscal@marquesderiscal.com Tel: +34 945 18 08 88

יקב אלקורטה Alcorta (קמפו וייחו) – יקב ענק (73 מיליון בקבוקים בשנה) עם אולם מיכלים ענק שלא רואים את קצהו, ופסי ייצור שמבקבקים 10 אלפים בקבוקים בשעה. אולם חביות יפהפה ובו 700 אלף חביות המסודרות אחת על גבי השנייה.

Bodegas Juan Alcorta, DO. Ca Rioja, Camino de la Puebla 50, 26006, Logronio, Tel +34 941 279 900

יקב משפחתי – Ameztoi בעיירה Gataria – היקב וכל כרמיו נמצאים ממש על הים. מגדלים שם זן ענבים ייחודי למקום בשם צ'קולי, ממנו עושים יין לבן צעיר, תוסס וקל, לשתייה בחצי השנה הראשונה שלו. בדצמבר וינואר נמכרים כל היינות ללקוחות שבאים למקום עם האוכל שלהם ושותים ביום הקניה כמה שהם יכולים על חשבון הבית.

מה אוכלים?

העם הבאסקי גא במורשת הקולינרית שלו. המטבח פשוט עם חומרי גלם מקומיים טריים וטכניקות בישול עממיות. ארצם של הבאסקים משתרעת לאורך הפירנאים ולשפת האוקיינוס האטלנטי. בצד ההרים נוהגים לאכול יותר בשר כבוש, נקניקים ונקניקיות ולאורך הים קיים שפע של מאכלי ים ודגים.

סן סבסטיאן היא אחת מהבירות הקולינריות החשובות של המטבח המודרני. בעיר ובסביבותיה קיימות מספר לא מבוטל של מסעדות מכוכבות 'מישלן', בצד עשרות מסעדות עממיות ופשוטות של טאפאס מצוינים.

בית הסיידר – חוויה מקומית שכדי לחוש אותה רצוי להגיע בעונת התיירות, או בסופי השבוע העמוסים. במקום אולם גדול עם 288 חביות ענקיות ומקוררות של אלפי ליטרים סיידר אלכוהולי. המוזג פותח את הברז והסיידר מזנק למרחק של כמטר וחצי, עומדים בשורה וממלאים אחד אחרי השני את הכוסות עד לגובה של שתי אצבעות כשהסיידר מקציף ושותים מיד כשעדיין קר. כשהסיידר מתחמם הוא לא טעים. אוכלים ליד שולחנות ארוכים, כפריים ופשוטים את האוכל המקומי הגס (הרבה בשר).

Petritegi Sagardotegia Cider House 20115 astigarraga (Gipuzkoa),

Tel: +34 943 457 188

Las Vistillas – על הדרך, אחרי המוזיאון בעיירה בריונס, בבית מלון קטן, ארוחה במקום קסום מול נוף נפלא, ומנות מקומיות מצוינות. באביב ובקיץ נעים לאכול בחוץ מול הנוף המרהיב ולהרגיש כבתוך חלום טוב.

Las Vistillas, Camino de Briones s/n San Vicente de la Sonsierra 26338

Tel: +34 941 33 45 33

Martin Berasategui – בסביבות סן סבסטיאן מצויות הרבה מסעדות מכוכבות. שלוש מהן עם שלושה כוכבים, וזו אחת מהן. רלה שאטו על שם השף והבעלים. השף, אחד מאבות הבישול הבסקי ומחזיק בעיטור הגבוה ביותר במישלן, משלב נפלא בישול מולקולרי עם קלאסי. אוכל טרי מכפרי הסביבה, מהים ולפי עונות השנה. מנות מושכות, מפתות ויצירתיות, מוגשות כיצירות אמנות צבעוניות ושמחות לעיניים. יקר מאוד.

Martin Berasategui, Loidi Kalea 4, 20160 Lasarte, Gipuzkoa,

Tel: +34 943 366 471

מעדניותאוכל ויין –

Lukas – רשת חנויות, גבינות, יין, ומוצרים איכותיים ואקזוטיים. מלחים שונים, פטריות מסוגים שונים.

Solbes– רשת חנויות לאוהבי מוצרים מקומיים ופטריות, כולל הרבה סוגי שימורי פירות ים שונים.

La Vinateria de Gros – חנות יין לאספנים ומביני עניין.

עוד טיולים קולינריים