כרמים וטעמים ברמת הנדיב

מירה איתן

פסטיבל היין ‘כרמים וטעמים’ שיתקיים השבוע בגני רמת הנדיב זו השנה השלישית, עשוי ללמד דבר או שניים על חשיבותו של נושא אזוריות היין, למי שטרם הפנים, כמובן…

בשנה האחרונה אנחנו עדים למתקפת פסטיבלי יין, פסטיבלים בערים הגדולות, פסטיבלים בפריפריות, פסטיבלים במוזיאונים, במתחמי קניות, במרכזי כנסים, בטבע, ליד הים ועוד. מסתבר שאנחנו לגמרי מאוהבים בפסטיבלי יין, בתמהיל המגוון שלהם, בפן האיכותי והאלגנטי שהם מציגים, במצב הרוח הטוב שהיין משרה, ובסיבה למסיבה שתמיד עושה לנו נעים.

באזור זה קמו מספר לא מבוטל של יקבים וייננים צעירים שהתחברו לטרואר המקומי…

כבר שנים שאני מגיעה לפסטיבלים, אם כחובבת יין או כעיתונאית יין, ואם זה כנציגת היקב בו אני עובדת כבר כמה שנים (‘כרמל’ ו’יתיר’ – גילוי נאות). אבל האמת היא שיש פסטיבל אחד שעושה לי טוב במיוחד, פסטיבל כרמים וטעמים ברמת הנדיב. זו השנה השלישית שרמת הנדיב מקיימת את הפסטיבל הפסטורלי הזה. פסטיבל שיש בו מין אווירה ייחודית שקשה להסביר אותה. אולי זה בגלל המיקום היפהפה, הנוף ואנשי האזור, אבל אולי זה דווקא בגלל ההיסטוריה החשובה של המקום, כי במרכז הגנים הקסומים של רמת הנדיב קבור הברון אדמונד דה רוטשילד – איש של חזון שבזכותו קרמה עור וגידים תעשיית היין הישראלית.

מתחברים לטרואר המקומי

ויש עוד סיבה. וגם היא חשובה. אזור הכרמל וזיכרון יעקב, שבו התחילה תעשיית היין המקומית לפני כ-130 שנה, היה במשך שנים רבות אזור מנומנם שאזורי יין אחרים “עקפו אותו בסיבוב”. הגליל העליון ורמת-הגולן על כרמיהם המעולים, מטה יהודה על יקביו הרבים, ואפילו הנגב והערבה שמשכו לעצמם את תשומת-לב רבה בגלל האזור שנראה כל-כך לא מתאים לגדל בו ענבי יין.

הפסטיבל הזה הוא עוד הזדמנות נפלאה לגלות כי האזור הזה הוא אזור מתפתח מאוד ומעניין לאין ערוך. אזור חם ולח וקרוב לים, שקמו בו מספר לא מבוטל של יקבים וייננים צעירים שהתחברו לטרואר המקומי. יקבים שבהם מייצרים יין מזנים די ייחודיים לאזור הזה כמו, קריניאן, מורבדר וגרנאש, בדיוק כמו שהזה וחזה לפני 130 שנה הברון רוטשילד. יקבים גדולים לצד יקבים קטנים שבזכות הפסטיבל הזה מצליחים לייצר שיתוף פעולה ודיבור ביניהם, בדרך שלא נוצרה פה בעבר.

הגיע הזמן לדבר

הכל התחיל לפני מספר שנים כשרותי בן ישראל, כיום האוצרת של הפסטיבל, עדיין עבדה ביקבי ‘כרמל’. רעיון האזוריות כבר אז היה אי-שם בראשה, זאת משום שאדם מונטפיורי, אז מנהל המחלקה המקצועית של היקב, עסק ברעיון, פיתח אותו, דיבר עליו רבות ודחף חזק לכיוונו. אדם מונטפיורי פעל אמנם רבות בניסיון לייצר שיתוף פעולה בין יקבי האזור, אך הדבר לא קרה.

במהלך אחד מהאירועים עליהם פרש היקב אתו חסותו ניסתה רותי לעניין את הוגו, מנכ”ל רמת הנדיב, לעשות פסטיבל יין בגני רמת הנדיב שיציג את יינותיהם של היקבים הפועלים באזור. הסיפור הזה לקח לה לא פחות משנתיים, וכשהיא רוצה היא יודעת ‘לטחון’ את העומד מולה עד שייעתר לה, עד שלבסוף האיש נעתר. רעיון הפסטיבל החל קורם עור וגידים, ושיתופי הפעולה בין היקבים החלו אף הם להיווצר.

האיש מן הבקעה

אזור בקעת הנדיב ועד שפיה כולל בתוכו את גבולות הנטיעה של הברון רוטשילד. מדובר באזור גאוגרפי מובחן עם אקלים וקרקע די ברורים משלו. אזור זה עדיין לא הוכיח את כל יכולותיו, ולפי העשייה בו בשנים האחרונות הוא כנראה טומן בחובו עוד לא מעט הפתעות.

באזור זה, שלא כמו בהרבה אזורי גידול כרמים חדשים בארץ, אפשר למצוא לא מעט כרמים בוגרים בני שלושים וארבעים שנה ואף למעלה מזה, בעיקר של קריניאןפטיט סירה, סמיון וקולומברד. כרמים שהצליחו לשרוד שנים רבות, למרות התהפוכות הרבות שעוברת תעשיית היין הישראלית. מה שמאוד משמח הוא שלא מעט ייננים הבינו לאחרונה את יתרונותיו של המקום וחרתו על דגלם את ערך אזוריות היין.

בישראל אמנם עדיין אין חלוקה ברורה לאזורים המעוגנת בחוק, אך יודעי דבר מבינים כי תהליך חלוקה שכזה יכול לסייע מאוד למיתוגה של ישראל בעולם כמדינת יין. הידע ביין בארץ עולה, ואתו צריכה לעלות חשיבותה של אזוריות היין, דבר שעשוי להשפיע באופן חיובי גם על תהליך קניית יין. תיירי יין אוהבים לחפש אזוריות בארץ יין ולא מעט מצרכני היין מושפעים מאוד מעניין האזוריות, אך כדי לבנות אזוריות צריך קודם כל שיהיה שיתוף פעולה בין יצרנים באותו אזור, ובכך פסטיבל היין כרמים וטעמים תורם רבות.

הולכים על גאווה מקומית

מטרת הפסטיבל המקומי היא לחשוף בפני הציבור הרחב את תעשיית היין הענפה ואת החקלאות המקומית באזור מורדות הכרמל, בקעת הנדיב ועמק חפר, ולחבר אותו לסגנון המאפיין את יינות האזור.

בין היקבים שיציגו בפסטיבל: יקבי ‘כרמל’, יקב ‘בנימינה’ ויקב ‘תשבי’, דרך יקבי בוטיק כמו ‘סומק’, ‘אלונה’, ‘ארנס’, ‘אמפורה’, ‘ווטרמן’, ‘מאיה’, ‘שטיינמץ’, ‘שושנה’, ‘שדות’, ‘דדה’, ‘אייל’, ‘ארגוב’, ‘שפיה‘, ‘סימון’, ‘שירום’, ‘מבצר עתלית’ ו’בר מאור‘. כמו כן יהיו במקום דוכנים למכירת שמן-זית, גבינות, ריבות ואוכל מתוצרת מקומית איכותית.

הפסטיבל יערך בימי רביעי וחמישי, 5-6 ביולי החל מ- 18:00 ועד 23:00. עלות הכניסה היא 90 ₪ לאדם והמחיר כולל כוס יין ממותגת לטעימות חופשיות במהלך האירוע, מפה אזורית, סדנאות טעימה ומגוון מופעים להנאת הקהל. הכניסה לרמת הנדיב נמצאת בין בנימינה לזיכרון יעקב, על כביש 652. השילוט מפנה מערבה אל רמת הנדיב. לרשות המבקרים תעמוד חניה נוספת בחניון אורט שומרון וממנה ייצאו שאטלים לפסטיבל.

פרטים נוספים ורכישת כרטיסים באתר הפסטיבל: http://wine-ramathanadiv.co.il

פורסם באתר סנהדרינק

עוד סיפורי אלכוהול