נולד על הבר

מירה איתן

לפני שנה בדיוק יצא לאור ספרה של מירה איתן "שעות שמחות – סיפורים על הבר ומתכוני קוקטיילים מפורסמים", והיום הוא מתמודד בתחרות בינלאומית. תנו לה בכבוד…

לפני 22 שנים, ככה סתם, בלי להבין הרבה, פתחתי לעצמי בר ולמדתי להיות 'מוזגת'. אהבתי יותר את המילה הזו מאשר את התואר 'ברמנית', גם מילה בשפה שלי וגם פחות גברית. הבר לא החזיק יותר מדי זמן, כי מוזגת הייתי לא ממש רעה, אבל מנהלת עסקים – לא משהו. עם זאת עולם מקסים ואהוב התגלה לעיני. נהניתי מאוד לעבוד ולבלות מאחורי הבר וגיליתי שתי עובדות מרכזיות מעניינות על החיים ועל העולם הלילי הזה.

ספר אישי שנכתב מתוך אהבה גדולה לעולם האלכוהול ולתרבות המרתקת שמאחוריו…(צילומים: מיכל רביבו)

העובדה הראשונה היתה דרך הלקוחות על הבר – אנשים מעדיפים ברים חשוכים, כי שם לא רואים את הקמטים והפגמים שלהם, כולם נראים טוב יותר בחושך. העובדה השנייה היתה דווקא על עצמי: למדתי שאם אני מנצלת את יכולת ההקשבה והסבלנות שלי, בתור מוזגת יש לי את הפריבילגיה לשמוע וידויים וסיפורי חיים מדהימים וליהנות מאנקדוטות חיים – מהכי עצובות ועמוקות ועד המצחיקות והקורעות ביותר – והכל, בלי צנזורה. אנשים יושבים על בר חשוך, מרגישים שלא ממש רואים אותם, שותים משקאות שמתירים את חרצובות לשונם, ופותחים את סגור ליבם.באותה תקופה התחלתי להעלות על הכתב חלק מהסיפורים ששמעתי על הבר, חלקם התפרסמו בעיתונים שונים וחלקם נאספו למגירה. בד בבד נכבשתי בקסמה של תרבות האלכוהול על שלל סיפורי ההיסטוריה המעניינים ופרטי הטריוויה של מוצרי ומותגי האלכוהול. אהבתי מאוד את המיתוסים והאגדות שמאחורי הקוקטיילים, והמשכתי לאסוף סיפורים במסעות וסיורים במבשלות, מזקקות, יקבים וברים ברחבי העולם.

לימים הבנתי שאת החומרים האלה שהקסימו אותי אני ממש רוצה לאגוד בספר אחד. לא אינדקס של אלכוהול, לא מילון על נושא אחד ברור ומובהק, ולא ספר שיקיף את כל העולם הזה, אלא ספר אישי שנכתב מתוך האהבה לעולם האלכוהול ולתרבות המרתקת שמאחוריו. ספר בגובה עיניים שמכוון לכל מי שישב אי-פעם בבר או שתה בבית משקה חריף שסקרן אותו. ספר עם סיפורים, אנקדוטות ומגוון קוקטיילים קלאסיים שאפשר לעשות בבית או סתם לקרוא את הסיפורים הפיקנטיים שמאחוריהם ומאחורי יוצריהם.

רציתי שעוד אנשים ישמעו על הנער שבגיל 7 היה רועה עזים ובגיל 27 כבר הקים אימפריית אלכוהול שאת תוצריה שותים מיליונים ברחבי העולם, או על המדינאי המוערך ששתה שני בקבוקי ברנדי ביום והצליח להגיע במצב טוב לגיל 91. לספר על הקוקטיילים ששותים גיבורי הסדרות או הסרטים שאנחנו אוהבים: "מד מן", "סקס והעיר הגדולה", "ג'יימס בונד" ועוד. רציתי לערבב ולכתוב את הקוקטייל האישי שלי.

עברו עוד כמה שנים של נצירת החלום, ולפני שנה בדיוק (מארס 2015), בעזרתם הנפלאה של אנשי ההוצאה לאור המיוחדת 'לאנצ'בוקס', יצא לאור הספר המיוחל שלי, 'שעות שמחות – סיפורים על הבר ומתכוני קוקטיילים מפורסמים', ואושר גדול הציף את לבי כשראיתי אותו יוצא לאוויר העולם במלוא תפארתו. כן, להוציא לאור ספר זה כמעט כמו ללדת ילד. שבעה חודשים מאוחר יותר יצאה המהדורה השנייה שלו – מאוד לא מובן מאליו כשמדובר בספר כל-כך נישתי היוצא לאור בארץ שלא ממש קשורה בעבותות חזקים לעולם האלכוהול.

ממש בימים אלה התבשרתי כי הספר 'שעות שמחות' נמצא ברשימת המועמדים שעלו לגמר בתחרות ספרי הבישול והמשקאות העולמית "The Gourmand Awards 2016" המכונה גם "האוסקר של ספרי הבישול והמשקאות", שתיערך זו השנה ה-21. גמר התחרות הבינלאומית יערך בסוף מאי הקרוב בסין. הספר מועמד בקטגוריית ספרי קוקטיילים בין עוד כמה ספרים מכובדים  כבוד גדול עבורי. אז תחזיקו לי אצבעות! ואם עדיין לא ראיתם את הספר אתם מוזמנים להשיג לכם אחד כזה דרך האתר הייעודי שלו: mira-eitan.co.il. ו… לחיים! .

* הצילומים מתוך "שעות שמחות – סיפורים על הבר ומתכוני קוקטיילים מפורסמים"  מאת: מירה איתן, הוצאת לאנצ'בוקס

 

פורסם באתר סנהדרינק לכבוד יום האישה הבינלאומי

עוד סיפורי אלכוהול