ברלין – המלצות לטיול

ברלין? יה! המלצות לטיול בבירת גרמניה

ברלין צילום: אורי איתן

 עם שפע של תרבות קלאסית ומודרנית, מסעדות מגוונות, חיי לילה סוערים, מוזיאונים, מושבות אמנים ואדריכלות מרתקת, ברלין היא אחד מהיעדים הנחשקים ביותר לטיול זוגי או משפחתי. מירה איתן, שחזרה משם רק לפני כמה שבועות, חולקת את המלצותיה לטיול בבירת גרמניה
 ברלין היא אחת מערי הבירה השמחות והגדולות ביותר באירופה: שפע של תרבות קלאסית ומודרנית, חיי לילה סוערים, אורח חיים ליברלי וסובלני לכל מאן דהוא, מושבות אמנים ואומנים תוססות, רחובות רחבי ידיים וריאות ירוקות, אדריכלות מעניינת ביותר ועוד.

כל אלה הפכו את העיר, שגדולה פי תשעה בשטחה מפריז, ליעד מושך ביותר לתיירים.

אורות וצללים

הביקור בברלין, המשמשת כבירת גרמניה מאז 1991, הוא חוויה מורכבת מאוד עבורנו, התיירים הישראלים. לצד העניין הרב שמזמנת העיר, הטיול בה מעורר רגשות מעורבים. בכל פינה בעיר ניתנת תשומת לב מיוחדת לאתרים המוקדשים לתיעוד ולהנצחת השואה והקהילה היהודית דאז של העיר, והדמעות לעתים זולגות מאליהן.

אף אחד לא מנסה פה להתכחש או למחוק את השואה שהתרחשה פה לפני לא הרבה שנים, והאנדרטה לזכר יהודי אירופה והמוזיאון היהודי הם שני אתרי חובה בעיני כל מבקר, לצד חומת ברלין המעוטרת וצ'ק פוינט צ'ארלי, מעבר הגבול הנודע.

מהחומה המפורסמת נותרו רק מספר קטעים המהווים עדות לסמל שחצץ בין שני הגושים, המזרחי והמערבי. השריד הארוך ביותר שלה, קטע בן 1.3 ק"מ, נמצא במזרח העיר ועליו כתובות גרפיטי צבעוניות, של 106 אמנים מרחבי העולם שציוריהם הפכו את החומה לגלריה הפתוחה הארוכה בעולם, גלריה שמהווה סמל של חירות.

סמוך לחומה תערוכה פתוחה – טופוגרפיה של טרור. תערוכה מרתקת הממוקמת מתחת לכיפת השמיים באתר בו ניצב בעבר מטה הגסטפו ובה מוצגת סקירה של מוסדות הטרור של המשטר הנאצי ופועלם.

מעבר הגבול החשוב בין מזרח ברלין למערבה בתקופת המלחמה הקרה, צ'ק פויינט צ'רלי,   החל לפעול עם סגירת הגבול בשנת 1961. כיום תמצאו במקום שלט המציין את הכניסה לשטח בעלות הברית ועמדת ביקורת, המסמנים את הגבול שעבר שם. משני צדיו תמונות של חייל סובייטי וחייל בעלות הברית, והחיילים המאיישים את המקום היום הם בעצם רק שחקנים.

אדריכלות

בנוף האורבני והאדריכלי של העיר יש גם מבנים מימי הביניים, אך רוב בנייניה חדשים למדי. 70% מהעיר נחרבו בזמן מלחמת העולם השנייה. לאחר נפילת החומה בשנת 1989, העיר שהפכה להיות חופשיה ומאוחדת, החלה להמציא עצמה מחדש, תופעה שמורגשת בה עד היום. שני חלקי העיר אוחדו ועברו שיפוץ ושיקום רציני. העיר הפכה למוקד של ארכיטקטורה מודרנית ועכשווית. אדריכלים רבים מכל העולם הגיעו כדי להשאיר את חותמם, והשאירו מיזמים אדריכליים מרשימים אחריהם. לצדם אפשר למצוא גם מבנים עתיקים יותר ששוקמו לאחר ההפצצות.

האתרים הבולטים בעיר הם אתרים כמו: שער ברנדרבורג, האתר הבולט ביותר בסמליה של ברלין, שתוכנן בהשראת האקרופוליס ביוון. עמוד הניצחון של ברלין בלב פארק טיגארטן, אזור הציד של המלכים. הרייכסטאג עם כיפת הזכוכית הגבוהה שעיצב סר פוסטר. הפרלמנט, הבונדסטאג, שנבנה כתוספת לרייכסטאג.

הרחוב הקטן שמוביל אל הרייכסטאג נקרא יצחק רבין, רחוב שהושק בשנת 1997, ולא ממש רחוק משם אפשר למצוא גם את שדרות בן גוריון.

 מגוון גדול ומעניין של מוזיאונים, תיאטראות, בתי אופרה ולהקות בלט הוקמו בשני חלקי העיר. בין המוזיאונים המאכלסים את אי המוזיאונים בולט במיוחד הפרגמון עם מוצגיו הנדירים ועוד רבים אחרים. ליד אי המוזיאונים כיפתה המרשימה של הברלינר דום. 

הנקודה היהודית

בברלין אפשר למצוא מוזיאונים, אנדרטאות, פינות זיכרון, וכל מה שקשור למלחמה ולהנצחת יהדות גרמניה שהושמדה. הבולטים ביניהם הם אנדרטת השואה, לזכר יהודי אירופה המוזיאון היהודי ובית הכנסת החדש.

אנדרטת השואה הוקמה בשנים 2003 – 2006 על ידי פיטר הייזמן. 2,711 קוביות בטון חלקות ללא כיתובים, בגדלים וגבהים שונים, נראות כמו מצבות בבית קברות. אפשר לדמיין פה מצבות של ילדים ומבוגרים, אנשים ממעמדות נמוכים או גבוהים ואחרים. באחד הצדדים קובייה גדולה ובה מעלית לנכים כשלצדם מדרגות המובילות למוזיאון השואה.

סמוך לאנדרטת השואה היה הבונקר של היטלר, שהשתרע על 6 ק"מ מתחת לאדמה. לאחר המלחמה פחדו שהאזור יהפוך למקום לעליה לרגל של נאצים וניאו נאצים, ולכן פוצצו את הבונקר וכל מה שהיה בתוכו ומילאו אותו בבטון. נשאר מעל המקום חלק קטן של קיר מהחומה עם ציור חייל רוסי ושלט עם תבנית הבונקר.

ביקור במוזיאון היהודי הוא ביקור חובה, גם בגלל ההיסטוריה וההנצחה וגם בשל המבנים האדריכליים הייחודיים. המוזיאון נפתח בשנת 2001 בבניין מרשים, מצופה אבץ, שעוצב על ידי האדריכל הנודע דניאל ליבסקינד. התצוגה הקבועה במקום, המשתרעת על פני 3,000 מ"ר מזמנת למבקרים מסע לאורך 2000 שנות היסטוריה יהודית בגרמניה. חצר גן הגלות הבנויה בצורה שתגרום לנו לתחושה לא נעימה של חוסר שיווי משקל, אנדרטת השלכת של קדישמן עם פרצופי המתכת, מגדל הקרמטוריום ועוד. מאוד מרגש וממש לא פשוט.

רובע מיטה והיהודים

רובע מיטה (מרכז בתרגום), אחד ממרכזי העיר הבולטים, הוא האזור היהודי המובהק. במרכזו תחנת רכבת גדולה פתוחה, האקשר מרקט, ולצדה רחוב רחב עמוס במסעדות, מועדונים ופאבים. 3,000 מהיהודים שגרו באזור זה הונצחו על גבי 'אבני נגף', אריחים מוזהבים לרגלי הבתים בהם גרו, עם שמותיהם ופרטיהם.

האקשן הופה – שמונה חצרות שהיו למתחם בעלי מלאכה ליהודי מזרח אירופה שהגיעו לברלין. אחרי המלחמה המקום שופץ ויופה והפך לשכונה יאפית. חצרות עם אריחים צבעוניים בסגנון ארט דקו, בתי קפה, בוטיקים, צמחייה מרהיבה. חצרות יפהפיות, אחת יותר יפה מקודמתה.

ברובע היהודי מצוי בית הכנסת החדש, שכיפתו המוזהבת בולטת מעל גגות הבתים, ובו מוצגת תערוכה הסוקרת את חיי הקהילה היהודית בברלין ואת ההיסטוריה של בית הכנסת, שנשרף בליל הבדולח, נהרס עד היסוד בשנת 58 ושוקם בשנות ה-90. לא רחוק משם בית הקברות היהודי לשעבר בו היה קבור הפילוסוף משה מנדלסון. בבית הקברות לא נשארו קברים ומצבות, בשנת 1943 לאחר ההפצצות נהרסו המדרכות בעיר וכדי לחדש אותן לקחו הגרמנים את אבני המצבות מבית הקברות. בבית הקברות עצמו חפרו שוחות למסתור החיילים. מצבת משה מנדלסון היא היחידה שנמצאת במקום היום.

לפני בית הקברות אנדרטת הנשים העזובות, העתק של אנדרטת שואה שנמצאת במחנה טרייזנשטאט שבצ'כיה. בהמשך היה בית האבות היהודי, ממנו נלקחו כל היהודים להשמדה. ממול, בית הספר היהודי לבנים, המורשת של מנדלסון.

 רובע מיטה הוא רק אחד ממרכזי העיר. העיר דינמית ופרושה על פני שטח גיאוגרפי גדול, ולה מספר מרכזים עירוניים תרבותיים.

סביב המיטה מצויים 11 רבעים מנהלתיים נוספים. בכל אחד מהם אתרים מעניינים. הרבעים המרכזיים של ברלין, פרט למיטה, מסודרים סביב ציר מרכזי שמתחיל באלכסנדרפלאץ, הופך בהמשך לשדרות אונטר דן לינדן וממשיך לרחוב ה-17 ביוני וסביב טירגארטן.

בחלקה המערבי של העיר נמצא רובע שרלוטנבורג היוקרתי. קרויצברג, שבעבר הייתה השכונה הענייה והצפופה ביותר בעיר וכיום חיים בה מהגרים לצד צעירים אידיאליסטיים. נויקלן, שהולכת וצוברת תאוצה בקרב צעירים, ושונברג – מעוז הקהילה הגאה. בחלקה המזרחי של העיר נמצאת פרנצלאואר ברג, העמוסה בתי קפה אורגניים, בעבר אזור של אמנים וכיום של בורגנים מבוססים.

 מרכזי העיר

 ציר מרכזי חשוב במערב ברלין נמצא סביב שדרות קורפורסטנדאם, או בקיצור קו'דאם, השאנז אליזה של ברלין, שהוא גן עדן לחובבי הקניות (ביוקר). בסמוך לקו'דאם נמצא בית הכל בו הוותיק Ka De We, שבקומה הששית שלו כל חובב אוכל מושבע ירגיש כמו ילד בחנות צעצועים. אוכל של שפים מכל העולם, וליד כל דוכן אפשר לשבת על בר ולאכול מנות שמכינים מהמוצרים בדוכן.

בילויים וחיי לילה

בכל מה שקשור לבילויים, ברלין היא עיר ללא הפסקה, עיר שמשתנה ומתחדשת וחוגגת את עצמה לדעת. ברים, מועדונים, ומקומות בהם לא שמעו על המילים עכבות ואיסורים. המועדון המיתולוגי ברגהיין הוא המוכר ביותר, אך אפשר למצוא בעיר מועדונים אופנתיים רבים אחרים, בהם מופיעים לעתים גדולי האמנים, מקדשי רוק, ג'אז, פופ, וגם מועדונים מחתרתיים רבים. מסעדות מכל הצורות ובכל הטעמים מציצות מכל עבר ופינה.

ברובע שרלוטנבורג ערב רב של מסעדות יוקרתיות ומקסימות וכמה מועדוני ג'ז נחשבים. לאורך שדרת אונטר דן לינדן בתי קפה אלגנטיים, מסעדות, חנויות ושגרירויות, וגם כמה מאתריה החשובים של העיר.

בשכונת קרויצברג חיי לילה תוססים, שלל מסעדות, בתי קפה ופאבים. רחוב ברגמנשטראסה וסביבותיו הם מרכז ההתרחשות. ביום אפשר למצוא שם את השוק הטורקי. השכונה נקראת גם איסטנבול הקטנה בשל ריבוי הטורקים בה. ברובע ניקולאי העתיק בתי קפה רבים ומסעדות. ובערב שמח בהאקשר מרקט ההומה וסביבותיו. רובע שונברג עוד אחד ממרכזי הבילויים הסוער של ברלין. זהו מרכז הפעילות של הקהילה ההומו לסבית בעיר ורבים ממקומות הבילוי כאן מיועדים לחבריה.

סיורי חינם בברלין

ברלין מציעה מגוון סיורים חינמיים ובהם צעידה בין האתרים המרכזיים והפופולאריים, אתרים 'נסתרים מן העין', וכן הסברים מן הזווית הישראלית יהודית. כל יום יוצאים כמה כאלה ממקומות מרכזיים בעיר. שווה לחפש אותם באינטרנט.

איפה אוכלים?

ברלין לא נחשבת ל'בירה קולינרית', אך יש פה כמות אדירה של מסעדות ובטווח מחירים רחב, המזכיר את המחירים בתל אביב ואף פחות מזה. אפשר לבחור בין ארוחה זולה ומשביעה במהלך השיטוט בעיר לבין ישיבה לארוחה טובה על כוס יין באחת מהמסעדות הרבות הפרושות ברחבי העיר.

המטבח הגרמני המסורתי משתמש בכמות נכבדה של בשר, תפוחי אדמה וכרוב מבושל. אך לצד פירה, כרוב, מחית אפונה, רגלי חזיר ומרק תפוחי אדמה, יש בברלין גם מודעות לאוכל טרי ובריא, דגים, פירות וירקות. ויש גם מגוון רחב של אוכל אתני משובח וכן גם מסעדות יוקרה ופיוז'ן מעניינות.

בין מאכלי הרחוב האופייניים למטבח הברלינאי המסורתי דוכני נקניקיות רבים. אפשר למצוא פה את הבּראטווּרסְט – נקניקייה המוגשת עם קטשופ או חרדל ואת הקארי-וורסט – נקניקייה המוגשת עם קטשופ בתיבול קארי.

מאכל רחוב נפוץ הוא הדוֹנֵר קבב הטורקי. המשקה הלאומי הוא כמובן בירה, ובברלין מוגשת בדרך כלל פילזנר או בקיצור פילס. ואפשר למצוא גם הרבה יין. כמובן שאסור לפסוח על הריזלינגים הגרמניים המדהימים.

סיורי חינם בברלין

ברלין מציעה מגוון סיורים חינמיים ובהם צעידה בין האתרים המרכזיים והפופולאריים, אתרים 'נסתרים מן העין', וכן הסברים מן הזווית הישראלית יהודית. כל יום יוצאים כמה כאלה ממקומות מרכזיים בעיר. שווה לחפש אותם באינטרנט.

איפה אוכלים?

ברלין לא נחשבת ל'בירה קולינרית', אך יש פה כמות אדירה של מסעדות ובטווח מחירים רחב, המזכיר את המחירים בתל אביב ואף פחות מזה. אפשר לבחור בין ארוחה זולה ומשביעה במהלך השיטוט בעיר לבין ישיבה לארוחה טובה על כוס יין באחת מהמסעדות הרבות הפרושות ברחבי העיר.

המטבח הגרמני המסורתי משתמש בכמות נכבדה של בשר, תפוחי אדמה וכרוב מבושל. אך לצד פירה, כרוב, מחית אפונה, רגלי חזיר ומרק תפוחי אדמה, יש בברלין גם מודעות לאוכל טרי ובריא, דגים, פירות וירקות. ויש גם מגוון רחב של אוכל אתני משובח וכן גם מסעדות יוקרה ופיוז'ן מעניינות.

בין מאכלי הרחוב האופייניים למטבח הברלינאי המסורתי דוכני נקניקיות רבים. אפשר למצוא פה את הבּראטווּרסְט – נקניקייה המוגשת עם קטשופ או חרדל ואת הקארי-וורסט – נקניקייה המוגשת עם קטשופ בתיבול קארי.

מאכל רחוב נפוץ הוא הדוֹנֵר קבב הטורקי. המשקה הלאומי הוא כמובן בירה, ובברלין מוגשת בדרך כלל פילזנר או בקיצור פילס. ואפשר למצוא גם הרבה יין. כמובן שאסור לפסוח על הריזלינגים הגרמניים המדהימים.

קיר יין במסעדת MESA במלון 'גראנד הייאט'

קיר יין במסעדת MESA במלון 'גראנד הייאט' צילום : אורי איתן

מסעדות מומלצות:

 Lutter And Wegner – רשת של מסעדות וברי יין עם אוכל אוסטרי גרמני קלאסי והרבה יינות טובים מאוד.
http://www.l-w-berlin.de/
http://www.nytimes.com/2008/08/03/travel/03bites.html?_r=0
Lutter & Wegner, Charlottenstrasse 56; (49-30) 20-29-54-0

Monsieur Vuong – מסעדה וייטנאמית פופולארית ברובע מיטה. האוכל מאוד טרי וטעים.

Alte Sconhauser Strasse 46

Tel 30872643

www.monsieurvuong.de

MESA – בר גרמני המוקדש ביחוד ליין הריזלינג במלון 'גראנד הייאט' (Riesling Lounge) . כדאי לעצור פה לארוחת צהריים עם מנות גרמניות טובות ויינות לבנים גרמניים מעולים בכוסות. באותו מלון נמצאת גם המסעדה היפנית הנחשבת הטובה בברלין VOX.

Marlene-Dietrich Platz 2

Potsdamer Platz

Tel: +49 (0) 030 2553 1572

http://www.mesa-restaurant.de/

Cookies Cream – גורמה צמחוני מצוין במסעדה המחוברת למועדון. הגישה למקום מאוד מפתיעה (אפשר ללמוד עליה מהאתר), המקום שונה, והמנות יצירתיות וטעימות.

http://www.cookiescream.com/

You added Cookies Cream to your Saves list

View all saved listings

Behrenstrasse 55, 10117 Berlin, (Mitte)

0049 (0)30 27 49 29 40

Oyster Bar KaDeWe –בקומה הששית של הכל בו המפואר ארוחות גורמה נפלאותשווה אפילו לקפוץ כדי ליהנות מצדפות ושמפניה ולחזות בכל המעדנים המדהימים.

You added Oyster Bar KaDeWe to your Saves list

View all saved listings

Tauentzienstrasse 21_24, Berlin

ברים:

Weinerei- שתה כפי יכולתך – אין כאן לא תפריט, לא רשימת מחירים ולא מלצרים. בתחילת הערב משלמים יורו בודד עבור דמי שכירות לכוס ובמהלכו מוזגים בשירות עצמי כמה יין שרק רוצים. סופרים את הכוסות, פחות או יותר, ובסוף הערב מחליטים כמה לשלם.

כתובת: Fehrbelliner Strasse 57, Mitte Berlin, טלפון: 49.30.60053072+

Wurgengeel – בר קוקטיילים מקסים ונעים, אווירה שכונתית ופשוטה עם אוכל טעים וקוקטיילים מצוינים. כיף לשבת גם לאורך הרחוב ולצפות בחיי השכונה.

Dresdener Strasse 122, Kreuzberg, +49 30 615 5560, wuergeengel.de. Open daily from 7pm

Stagger Lee – בר קטן ומעולה, שבעליו 'מת' על תל אביב. אווירה שמחה ומשוחררת, מוזיקה וקוקטיילים טובים.

Nollendorfstrasse 27

Green Door – ברחוב המקביל לבר הקודם, בר כמעט מחתרתי. דלת ירוקה גדולה וצלצול בפעמון יכניסו אתכם לבר בסגנון קלאסי של פעם. הרבה קוקטיילים קלאסיים, מוסיקת ג'אז, ספות צ'סטרפילד לצדי הבר הארוך, כוסות קריסטל מסוגננות וברמן מקצועי. אין אוכל.

Winterfeldtstrasse 50

Rum Trader – בר קטן, מושקע מאוד, קוקטיילים מעולים. מזכיר קצת את בר האימפריאל בארץ.

Fasanenstrasse 40, 10719 Berlin (030 8811 428). U3, U9 SpichernstraBe. Open 7pm-1am Mon-Fri; 9.30am-2am Sat-Sun.

חנות יין:


אפשר בברלין לקנות יין בכל סופר, ויש גם הרבה חנויות יין טובות, אך אני קיבלתי המלצה מחבר ומאוד נהניתי ממנה.Karstadt – הוא כל בו ענק עם כמה סניפים. בקומת המרתף עולם נפלא של יין במחירים הכי סבירים שצריך.

Joachimstaler StraBe 5-6 – תחנת Zoologischer Garten

הכתבה פורסמה באתר נענע 10

 רובע מיטה הוא רק אחד ממרכזי העיר. העיר דינמית ופרושה על פני שטח גיאוגרפי גדול, ולה מספר מרכזים עירוניים תרבותיים.

סביב המיטה מצויים 11 רבעים מנהלתיים נוספים. בכל אחד מהם אתרים מעניינים. הרבעים המרכזיים של ברלין, פרט למיטה, מסודרים סביב ציר מרכזי שמתחיל באלכסנדרפלאץ, הופך בהמשך לשדרות אונטר דן לינדן וממשיך לרחוב ה-17 ביוני וסביב טירגארטן.

בחלקה המערבי של העיר נמצא רובע שרלוטנבורג היוקרתי. קרויצברג, שבעבר הייתה השכונה הענייה והצפופה ביותר בעיר וכיום חיים בה מהגרים לצד צעירים אידיאליסטיים. נויקלן, שהולכת וצוברת תאוצה בקרב צעירים, ושונברג – מעוז הקהילה הגאה. בחלקה המזרחי של העיר נמצאת פרנצלאואר ברג, העמוסה בתי קפה אורגניים, בעבר אזור של אמנים וכיום של בורגנים מבוססים.

 מרכזי העיר

 ציר מרכזי חשוב במערב ברלין נמצא סביב שדרות קורפורסטנדאם, או בקיצור קו'דאם, השאנז אליזה של ברלין, שהוא גן עדן לחובבי הקניות (ביוקר). בסמוך לקו'דאם נמצא בית הכל בו הוותיק Ka De We, שבקומה הששית שלו כל חובב אוכל מושבע ירגיש כמו ילד בחנות צעצועים. אוכל של שפים מכל העולם, וליד כל דוכן אפשר לשבת על בר ולאכול מנות שמכינים מהמוצרים בדוכן.

בילויים וחיי לילה

בכל מה שקשור לבילויים, ברלין היא עיר ללא הפסקה, עיר שמשתנה ומתחדשת וחוגגת את עצמה לדעת. ברים, מועדונים, ומקומות בהם לא שמעו על המילים עכבות ואיסורים. המועדון המיתולוגי ברגהיין הוא המוכר ביותר, אך אפשר למצוא בעיר מועדונים אופנתיים רבים אחרים, בהם מופיעים לעתים גדולי האמנים, מקדשי רוק, ג'אז, פופ, וגם מועדונים מחתרתיים רבים. מסעדות מכל הצורות ובכל הטעמים מציצות מכל עבר ופינה.

ברובע שרלוטנבורג ערב רב של מסעדות יוקרתיות ומקסימות וכמה מועדוני ג'ז נחשבים. לאורך שדרת אונטר דן לינדן בתי קפה אלגנטיים, מסעדות, חנויות ושגרירויות, וגם כמה מאתריה החשובים של העיר.

בשכונת קרויצברג חיי לילה תוססים, שלל מסעדות, בתי קפה ופאבים. רחוב ברגמנשטראסה וסביבותיו הם מרכז ההתרחשות. ביום אפשר למצוא שם את השוק הטורקי. השכונה נקראת גם איסטנבול הקטנה בשל ריבוי הטורקים בה. ברובע ניקולאי העתיק בתי קפה רבים ומסעדות. ובערב שמח בהאקשר מרקט ההומה וסביבותיו. רובע שונברג עוד אחד ממרכזי הבילויים הסוער של ברלין. זהו מרכז הפעילות של הקהילה ההומו לסבית בעיר ורבים ממקומות הבילוי כאן מיועדים לחבריה.

חצרות שוקקות בברלין

חצרות שוקקות בברלין צילום : אורי איתן

סיורי חינם בברלין

ברלין מציעה מגוון סיורים חינמיים ובהם צעידה בין האתרים המרכזיים והפופולאריים, אתרים 'נסתרים מן העין', וכן הסברים מן הזווית הישראלית יהודית. כל יום יוצאים כמה כאלה ממקומות מרכזיים בעיר. שווה לחפש אותם באינטרנט.

איפה אוכלים?

ברלין לא נחשבת ל'בירה קולינרית', אך יש פה כמות אדירה של מסעדות ובטווח מחירים רחב, המזכיר את המחירים בתל אביב ואף פחות מזה. אפשר לבחור בין ארוחה זולה ומשביעה במהלך השיטוט בעיר לבין ישיבה לארוחה טובה על כוס יין באחת מהמסעדות הרבות הפרושות ברחבי העיר.

המטבח הגרמני המסורתי משתמש בכמות נכבדה של בשר, תפוחי אדמה וכרוב מבושל. אך לצד פירה, כרוב, מחית אפונה, רגלי חזיר ומרק תפוחי אדמה, יש בברלין גם מודעות לאוכל טרי ובריא, דגים, פירות וירקות. ויש גם מגוון רחב של אוכל אתני משובח וכן גם מסעדות יוקרה ופיוז'ן מעניינות.

בין מאכלי הרחוב האופייניים למטבח הברלינאי המסורתי דוכני נקניקיות רבים. אפשר למצוא פה את הבּראטווּרסְט – נקניקייה המוגשת עם קטשופ או חרדל ואת הקארי-וורסט – נקניקייה המוגשת עם קטשופ בתיבול קארי.

מאכל רחוב נפוץ הוא הדוֹנֵר קבב הטורקי. המשקה הלאומי הוא כמובן בירה, ובברלין מוגשת בדרך כלל פילזנר או בקיצור פילס. ואפשר למצוא גם הרבה יין. כמובן שאסור לפסוח על הריזלינגים הגרמניים המדהימים.

קיר יין במסעדת MESA במלון 'גראנד הייאט'

קיר יין במסעדת MESA במלון 'גראנד הייאט' צילום : אורי איתן

מסעדות מומלצות:

 Lutter And Wegner – רשת של מסעדות וברי יין עם אוכל אוסטרי גרמני קלאסי והרבה יינות טובים מאוד.
http://www.l-w-berlin.de/
http://www.nytimes.com/2008/08/03/travel/03bites.html?_r=0
Lutter & Wegner, Charlottenstrasse 56; (49-30) 20-29-54-0

Monsieur Vuong – מסעדה וייטנאמית פופולארית ברובע מיטה. האוכל מאוד טרי וטעים.

Alte Sconhauser Strasse 46

Tel 30872643

www.monsieurvuong.de

MESA – בר גרמני המוקדש ביחוד ליין הריזלינג במלון 'גראנד הייאט' (Riesling Lounge) . כדאי לעצור פה לארוחת צהריים עם מנות גרמניות טובות ויינות לבנים גרמניים מעולים בכוסות. באותו מלון נמצאת גם המסעדה היפנית הנחשבת הטובה בברלין VOX.

Marlene-Dietrich Platz 2

Potsdamer Platz

Tel: +49 (0) 030 2553 1572

http://www.mesa-restaurant.de/

Cookies Cream – גורמה צמחוני מצוין במסעדה המחוברת למועדון. הגישה למקום מאוד מפתיעה (אפשר ללמוד עליה מהאתר), המקום שונה, והמנות יצירתיות וטעימות.

http://www.cookiescream.com/

You added Cookies Cream to your Saves list

View all saved listings

Behrenstrasse 55, 10117 Berlin, (Mitte)

0049 (0)30 27 49 29 40

Oyster Bar KaDeWe –בקומה הששית של הכל בו המפואר ארוחות גורמה נפלאותשווה אפילו לקפוץ כדי ליהנות מצדפות ושמפניה ולחזות בכל המעדנים המדהימים.

You added Oyster Bar KaDeWe to your Saves list

View all saved listings

Tauentzienstrasse 21_24, Berlin

ברים:

Weinerei- שתה כפי יכולתך – אין כאן לא תפריט, לא רשימת מחירים ולא מלצרים. בתחילת הערב משלמים יורו בודד עבור דמי שכירות לכוס ובמהלכו מוזגים בשירות עצמי כמה יין שרק רוצים. סופרים את הכוסות, פחות או יותר, ובסוף הערב מחליטים כמה לשלם.

כתובת: Fehrbelliner Strasse 57, Mitte Berlin, טלפון: 49.30.60053072+

Wurgengeel – בר קוקטיילים מקסים ונעים, אווירה שכונתית ופשוטה עם אוכל טעים וקוקטיילים מצוינים. כיף לשבת גם לאורך הרחוב ולצפות בחיי השכונה.

Dresdener Strasse 122, Kreuzberg, +49 30 615 5560, wuergeengel.de. Open daily from 7pm

Stagger Lee – בר קטן ומעולה, שבעליו 'מת' על תל אביב. אווירה שמחה ומשוחררת, מוזיקה וקוקטיילים טובים.

Nollendorfstrasse 27

Green Door – ברחוב המקביל לבר הקודם, בר כמעט מחתרתי. דלת ירוקה גדולה וצלצול בפעמון יכניסו אתכם לבר בסגנון קלאסי של פעם. הרבה קוקטיילים קלאסיים, מוסיקת ג'אז, ספות צ'סטרפילד לצדי הבר הארוך, כוסות קריסטל מסוגננות וברמן מקצועי. אין אוכל.

Winterfeldtstrasse 50

Rum Trader – בר קטן, מושקע מאוד, קוקטיילים מעולים. מזכיר קצת את בר האימפריאל בארץ.

Fasanenstrasse 40, 10719 Berlin (030 8811 428). U3, U9 SpichernstraBe. Open 7pm-1am Mon-Fri; 9.30am-2am Sat-Sun.

חנות יין:


אפשר בברלין לקנות יין בכל סופר, ויש גם הרבה חנויות יין טובות, אך אני קיבלתי המלצה מחבר ומאוד נהניתי ממנה.Karstadt – הוא כל בו ענק עם כמה סניפים. בקומת המרתף עולם נפלא של יין במחירים הכי סבירים שצריך.

Joachimstaler StraBe 5-6 – תחנת Zoologischer Garten

הכתבה פורסמה באתר נענע 10

עוד טיולים קולינריים