טיול אוכל ויין בסיציליה • טיפים והמלצות

כפרים עתיקים, אוכל מקומי, מסורתי והרבה יין מזנים שלא מוצאים במקומות אחרים. מירה איתן יוצאת לסיור קולינרי באי הגדול ביותר בים התיכון ונהנת מכל רגע

 סיציליה הוא האי הגדול, הפורה והמרשים ביותר באגן הים התיכון. החופים, האנשים, האוכל, הגלידה, ובעשרים השנים האחרונות גם היין, יוצרים אווירה קסומה ונעימה, שמשכיחה את סיפורי המאפיה. האי היה אחד מהאזורים המיושבים הראשונים באיטליה, ונקרא על שם העם הסיציליאני שהתיישב בו באלף השלישי לפני הספירה.

שבע נפשות מחפשות מחבר

שבע בנות ממועדון הטועמות של יקבי כרמל ואתר סלונה רצו לנסוע לסיור קולינארי בסיציליה, אוכל, סדנאות, שווקים וכמובן יקבים. איך מתכננים סיור מסוג זה לשבע נפשות סקרניות ורעבות? פונים אל המומחה! בני בן ישראל, מחברת מולטובן נבחר ברוב קולות כמתאים ביותר. מולטובן. MoltoBen פירושו באיטלקית, 'בן מאד' וגם טוב מאד, וזה אכן היה טוב מאוד, הכי טוב שיש.

באתר של בני כתוב: "אנחנו מאמינים בלעשות את הכל מכל הלב, איכותי ובלי פשרות. ("עושים באהבה או שלא עושים בכלל"), וכל מילה הייתה בסלע. המלצה חמה! בני לקח אותנו בסבלנות רבה וקשובה ליהנות מאומנות, נופים, מורשת תרבותית, איתני טבע, אוכל וגידולים, חוויות בישול, יקבים מעניינים, שווקים תוססים ופינות קסומות, ופרש לפנינו את כל החום האנושי הנפלא של איטליה המרגשת.

נוף מטאורימינה בסיציליה צילום: מירה איתן

סיציליה הגאה

סיציליה היא אי ענק, 25,708 קמ"ר, ובו כ-5.5 מיליון תושבים. האי שוכן בליבו של הים התיכון, במרכז 'רצועת השמש' של חצי הכדור הצפוני. מיקומה המרכזי בים התיכון, בין מזרח ומערב, הפך את סיציליה בעבר הרחוק למשאת נפשם של כובשים וממשלים רבים, מתיישבים וסוחרים בני עמים שונים. הפניקים, היוונים, הרומאים, הערבים, הנורמנים, הספרדים והאיטלקים עיצבו את אופייה התרבותי והשפיעו על מנטליות תושביה.

למרות המשא הכבד של סטריאוטיפ המאפיה המושחתת, קשה שלא להתרשם מקסמו של האי הגדול. סיציליה משלבת בתוכה את אירופה ואפריקה, מסע בזמן בין נופי פרא יפהפיים, הר געש פעיל ומאיים שמתפרץ מפעם לפעם ומעשיר את האדמה, כרמי גפנים וזיתים, פרדסים ומטעי שקדים ודובדבנים, שדות חיטה רחבי ידיים, שמש חמה, חופים עם צבעי כחול בתולי, אתרים היסטוריים רבי עניין, מונומנטים ארכיטקטוניים מרשימים, עיירות ציוריות וכפרי דייגים, הרבה קרמיקה מצוירת, שווקים ססגוניים, עולם גסטרונומי המשלב את איטליה וארצות ערב יחדיו, אנשים שמחים ומסבירי פנים, גלידה ויין. התושבים בסיציליה (סיצ'יליה בפי יושביה) אינם נחשבים בפני עצמם כאיטלקים: הם קוראים לעצמם סיציליאנים גאים.

נוף אורבני

בסיציליה ערים מעניינות, חלקן משלבות ישן מול חדש, חלקן עוד לא הפנימו את הקדמה ורובן משלבות סגנונות שונים.פלרמו, עיר הבירה, משלבת בתוכה עירוב סגנונות כאוטי ומלא ניגודים. הרבה אתרי תרבות היסטוריים, שווקים צבעוניים וסמטאות צרות עתיקות, ארמונות מרהיבים וקתדרלות עתיקות יומין. סגנון אקלקטי ומעניין של שילוב תרבויות.

בעיירה ג'רדיני נקסוס (Giardini Naxos), השוכנת לחוף הים, אפשר ליהנות מארוחת דגים וגלידה סיציליאנית מצוינת. זוהי המושבה הראשונה שאליה הגיעו מתיישבים מהאי נקסוס שביוון לפני כ-2,4000 שנה, המהווה כיום מרכז של מלונות וחופים פופולריים.

מעל החוף מתנשא הר טאורוֹ (Monte Tauro), שעל צלעותיו, בגובה 200 מטרים מעל פני הים, תלויה העיר המפורסמת ביותר בסיציליה – טאורמינה ((Taorminaa, ממנה נשקפים נופים נהדרים. העיר כולה תלויה על שיפוע ההר, כשלמעלה מבצר מרשים, ובעיירה אין ספור סמטאות ציוריות המקושטות במרפסות פרחוניות, בעציצים מעוטרים, במסעדות ובבתי קפה, והרבה עצי תפוז ולימון המדיפים ריח נפלא.

מעליה, במעלה ההר, נמצא הכפר קסטלמולה Castelmola)) הפחות שוקק, אך חובה לעלות אליו ולו רק בשל התצפית על הנוף המרהיב. המלך פרידריך השני, מבית הוהנשטאופן, מלך סיציליה במאה ה-133, אמר: "אילו היה רואה אלוהים את ממלכתי שבסיציליה, לא היה בוחר בארץ ישראל".

בסיציליה מייצרים הרבה קרמיקה. חובבי הקרמיקה יוכלו למצוא קרמיקה מצוירת בכל עיר ועיר, לקניינים עדיף לעצור בעיר הפחות מתוירת שאקה (Sciacca), עיירה פשוטה, עם עיר עתיקה יפה, וכלי קרמיקה במחירים זולים יותר.

חובבי השוקולד יהנו מהעיר מודיקה (Modica), שנקראת עיר השוקולד. במחוז הזה מייצרים שוקולד מריר בלבד. שוקולד מחוספס וגרעיני, בטעמים שונים. העיר מלאה בחנויות שוקולד, שבכל אחת מהן אפשר לטעום סוגי שוקולד רבים בטעמי וניל, קינמון, פלפל חריף, מלח, הל, תפוז, תבלינים שונים ועוד.

בעיירת החוף היפה אצ'יטרצה (Acitrezza) אפשר למצוא את חוף הקיקלופים. האגדה מספרת שהקיקלופים גרו על האי ושמרו על האטנה. אודיסאוס ואנשיו, שהגיעו במסעותיהם רעבים ועייפים, שיכרו את הקיקלופ פוליפמוס, תקעו גחלת לוחשת בעינו האחת כדי להשתלט על מקומו ועל האש שהייתה ברשותו. הקיקלופ הזועם שהתעורר בכאבים עקר סלעי ענק וזרק אחריהם. יש הטוענים שאלה הם סלעי הבזלת השחורים הענקיים ליד חוף הים. שמם הרשמי של הסלעים הוא איי הקיקלופים (Isole dei Ciclopi). פה כדאי לעשות שיט עם הדייגים (תמורת תשלום כמובן) ואחר כך לשבת עם גביע גלידה פיסטוק ושקדים מול הים הכחול.

 

רחוב בעיר פלרמו בירת סיציליה

רחוב בעיר פלרמו בירת סיציליה צילום : מירה איתן

קָטָנִיה (Catania), היא העיר הגדולה של החוף המזרחי. העיר מוקדשת לסנטה אגאתה, 'פמיניסטית' מרתקת, שעל פי האמונה הצילה שלוש פעמים את תושבי העיר מפני שפכי בזלת אדירים שהגיעו בעבר מהר הגעש אטנה וכיסו את העיר. בכל חמישה בפברואר, יום מותה של אגאתה בשנת 251, הנחשב ליום לידתה כקדושה בשמיים, בעיצומו של החורף הקר, יוצאת מהדו'אומו (הכנסייה המרכזית בעיר) של קטניה תהלוכה הנושאת את שרידי עצמותיה. תושבי קטניה, החיים בצל הר הגעש, מייחסים לאגאתה הקדושה חשיבות עליונה וסומכים עליה שתזהיר אותם מפני התפרצות.

ההר המעשן כל השנה

המוקד הבולט ביותר בחוף המזרחי של האי הוא הר הגעש הפעיל אטנה, המעשן תמידית, עם פסגותיו המושלגות הבוהקות למרחקים. מורדותיו של ההר נמוכים ופוריים וחיים בקרבתו כחמישית מאוכלוסייתה של סיציליה. האטנה הוא הגבוה והפעיל מבין הרי הגעש של אירופה (3,343 מטרים) ולאחרונה ידע מספר התפרצויות קטלניות.

עולם של יין

עולם היין של סיציליה עבר תהפוכות רבות במשך אלפי שנים. ראשונים היו הרומאים שהחלו לייצר יין באזור עוד לפני הספירה. אחריהם, אחרי הספירה, היוונים והערבים, שהביאו את תורת היינות המתוקים. במאה ה-13 פיתח את עולם היין המלך פרדריק השני, שהיה מלך חשוב ביותר לאזור. בשנת 1773 הגיעו הבריטים, ובשנת 1880 – האיטלקים.

בסיציליה 1.2 מיליון דונם של כרמים, המהווים 17% מכלל הכרמים באיטליה, 2/3 מהם של ענבים לבנים, ו-12 דרכי יין מוכרזות. כרמי היין בסיציליה נושקים לחופי הים המרהיבים, פזורים באזורי הגבעות והעמקים וגם באזורים הרריים, אפילו על מורדות הר הגעש אטנה. עולם היין של סיציליה מחולק לארבעה מקרו-חבלי יין, כשבכל אחד מהם מגדלים את הענבים המתאימים לתנאי הגידול באזור. זני ענבים מקומיים כמו, נרו ד'אבולה, נרלו מסקלזה, נרלו קפוצ'ינו, קאטאראטו, אינזוליה, גרקניקו, פראפאטו, קאריקנטה, וזנים בינלאומיים כמו, מרלו, סירה, קברנה סוביניון, שרדונה ומוסקט.

שנים רבות סיציליה הייתה ידועה ביינות הפשוטים, המתוקים שלה. כמו מדינות יין דרומיות חמות אחרות, הכרמים שנשתלו בערבות הניבו ענבים שהיו טובים רק ליינות אלה או ליינות בתפזורת. לפני כעשרים שנה כורמי האזור החליטו ליצור שינוי והעבירו אותו מהפך משמעותי ביותר. כרמים נעקרו ועברו מהערבות לאזורים גבוהים יותר, גפנים מקומיות שאפיינו את סיציליה הוחלפו בזנים פופולריים יותר, ושיטות גידול חדשות וטכנולוגיה מתקדמת הגיעו לכל יקב. השינוי גרם לסיציליה להיחשב עם השנים ליצרנית יין מהדרגה הראשונה. ביקרנו במספר יקבים, והנה הסברים על כמה מהם.

יקב פלנטה (Planeta)

על יקב פלנטה, אמר מומחה היין האמריקני רוברט פרקר "פלנטה הוא היקב שעל פיו יש לבחון את היקבים האחרים של סיציליה". הכל התחיל במאה ה-15, כשמשפחת פלנטה החלה לגדל כרמים באחוזה המשפחתית, אחוזת אולמו (שם ביקרנו), הנמצאת בבעלות המשפחה עד עצם היום הזה. האחוזה נמצאת על חופו של אגם ארנציו, בעמק יפהפה הנמצא בין סמבוקה די סיציליה ומנפי. למשפחת פלנטה כחמישה יקבים הפזורים על פני כל סיציליה.

הדור הנוכחי, אלסיו, פרנצ'סקה, סנטי וקיארה פלנטה מייצרים בסיציליה יינות משובחים קרוב לעשרים שנה, מכרמים הנמצאים בבעלות המשפחה מאות שנים. בעשרים השנים האחרונות הם נטעו וחידשו את הכרמים שהיו כבר קיימים, והוסיפו כרמים נוספים. כיום מגדלת משפחת פלנטה על שטח של 2,500 דונם, ענבים מזנים סיציליאניים קלאסיים וכן מזנים בינלאומיים רבים, ומגלה שנה אחרי שנה את פוטנציאל ייצור היין האדיר הטמון באדמת סיציליה.

דייגו פלנטה היה בעל החזון הראשון, שהתמנה לנשיא קואופרטיב הכורמים באזור. בשנות ה-80 של המאה הקודמת החל לייצר את יינות היקב עם יועץ חיצוני ידוע. בתמיכת היועצים הייננים והאגרונומים, התחיל להפעיל את היקב כיקב פרטי מחוץ לקואופרטיב, וכך יכול היה לפקח על איכות היינות שייצרו. בשנת 1995 נתנו ליקב את השם הרשמי פלנטה, שהוא שם המשפחה.

בני משפחת פלנטה הנוכחיים עדכנו את הידע שנצבר במשפחה במשך השנים. היינות מיוצרים תחת הדרכתו של היינן הבינלאומי הידוע, קרלו קורינו. יקב פלנטה הוא זה שהביא הרבה קידמה לתעשיית היין בסיציליה, שזכתה בזכות כך להכרה עולמית. בשנת 1992 שרדונה פלנטה זכה בפרס השרדונה הטוב ביותר בעולם, ומאז הכל היסטוריה. יינות היקב מרשימים ביותר וטובים. למרות האזור החם, ולמרות שיש ליקב יינות אדומים טובים שזכו בפרסים רבים, רוב היינות הלבנים הרשימו אותי יותר מהאדומים.

מלון ברמה אחרת

מי שמתעתד לבקר ביקב פלנטה ומחפש עוד פינוק, למשפחת פלנטה יש מלון יין – מלון בוטיק יפהפה, ששוכן בלב הכרמים, ונקרא La Foresteria. עיצוב מרהיב ויוקרתי, אך לא מנקר עיניים, מול נוף עוצר נשימה. מלון ברמה אחרת, שמפורסם ב-78 מדינות. ליד כל חדר גינת תבלינים פורחת משלו. הפילוסופיה של המשפחה, לא עוד מלון על הים. המדיניות היא של Slow Tourism.

במלון בריכה שנגמרת עם הנוף, וכאילו נשפכת אל הכרמים. שולחן ארוך מאוד בחדר האוכל, בו מקבלים בחורף 'אפריטיבו' משותף, כדי שהאורחים יכירו אחד את השני. המטבח גדול, פתוח ומעוצב יפה, ובו שולחנות ארוכים להעברת סדנאות בישול על ידי השף המקומי. את הארוחות הם מתאימים ליינות פלנטה.

יקב אוקיפינטי (Occhipinti)

יקב אוקיפינטי (בתרגום עיניים מאופרות) נמצא בוויטוריה שבדרום סיציליה. בעלת היקב ידועה בכל רחבי סיציליה והיא רק בת 29. אריאנה אוקיפינטי גרה בבית העתיק שרכשו הוריה במקום, בית מאבן ששימש לפני מאות ואלפי שנים כגת ויקב. הבית נשמר כפי שהיה, וחלקו שוחזר. את הגת ניתן לראות בסלון הבית הגדול.

אריאנה נולדה במרסלה ולמדה ייננות במילאנו. טיפוס אמיתי ומיוחד, אמביציוני ביותר עם אופי ברור ועקשן, שעושה הכל לפי דרכה. אל הבית הכפרי המוקף כרמים עברה בשנת 2004 כדי לייצר בו יין. התחילה בייצור של 2,000 בקבוקים וכיום מייצרת 100 אלף בקבוקים.

אזור ויטוריה הוא אזור יין משמעותי, שנמצא בין ההרים לים ובו מקרו אקלים טוב לגידול ענבי יין. אזור שמשופע ברוחות. אריאנה משתמשת רק בזנים המסורתיים – נרו ד'אבולה ופראפטו האדומים, ואלבנו והמוסקט המקומי הלבנים. כל הטיפול אורגני, בלי שמרים, בקטריות וחומרים אחרים, ובחלקו גם ביו דינמי (גם לפי הירח), לזה היא נכנסת לאט לאט.

אין השקיה בכלל, והדישון בזבל ירוק (מצמחים ירוקים שמוסיפים חנקן לאדמה בה גדלות הגפנים). בציר די מאוחר, עד סוף ספטמבר. תסיסה איטית במכלים. יינות יבשים בלבד. כשביקשתי לקנות מיינותיה הגבוהים יותר היא חייכה בצניעות ו'הצטערה' להודיע שהכל נמכר מראש. היינות מיוחדים, מייצגים את אופי האקלים והאדמות בסביבה, עם טביעת אצבע מיוחדת של אוקיפינטי עצמה בכל אחד מהם, אי אפשר לטעות בסגנון השונה.

יקב רוסו (Russo)

יקב רוסו הוא יקב משפחתי שהוקם בשנת 1860. כיום אחראי ליקב הדור שלישי, הבן פרנצ'סקו. הוא היינן, הבת ג'נה מנהלת את היקב, ובעלה רוברט אחראי על הייצוא. הכרמים ברובם מסביב ליקב, כרמים על אדמת לבה בזלתית ועפר כמעט שחור שאפשר כמעט לטבוע בו. משתמשים רק בענבים המוכרים כמקומיים בחוק, נרולו מסקלזה, נרולו קפוצ'י, קאטאראטו וקריקנטו.

המשפחה עברה לאזור לפני כחמש שנים. מייצרים כ-400 אלף בקבוקים בשנה, כשלפני חמש שנים ייצרו רק 20 אלף בקבוקים בשנה. היינות טובים וחזקים, אפילו כמעט מתקתקים בשל אחוז האלכוהול הדי גבוה והאקלים החם.

יקב שיליו (Scilio)

יקב שיליו שייך לבעלי אחד המלונות בהם לנו. בעלת המלון, אליזבת, היא האישה שהחלה לפני כ-17 שנים במנהג פסטיבל היין והיקבים הפתוחים, אליו במקרה הגענו. היקב קרוב למלון, שגם היה בעבר יקב ושופץ. בלב הכרמים בית גדול עתיק, זהו היקב ובית מגורי המשפחה. אב המשפחה הגיע ממשפחה של חקלאים מקומיים, ודואג לענייני האגרונומיה. הבן, סלבטורה, מנהל את היקב. היינן חיצוני.

זהו יקב אורגני, עם גפנים בנות 80 שנה. משתמשים רק בענבים הטובים ביותר ליינות המקום, השאר הולך ליינות בתפזורת. כל הטיפול בכרמים אורגני. מייצרים 80 – 90 אלף בקבוקים בשנה. זני הענבים המקומיים המסורתיים כמו שנדרש בחוק, אדומים: נרולו מסקלזה ונרולו קפוצ'י. והלבן קריקנטה. מסביב לבית עצי ערמונים, שזיפים, זיתים, (מייצרים גם שמן), תפוזים ועוד. בעבר היו מיישנים את היינות בחביות עץ ערמון.

עולם של אוכל

מפגש התרבויות בסיציליה השפיע מאוד על הגסטרונומיה המקומית. אל האי הגיעו חומרי גלם מגוונים ומסורות בישול שונות, שהתמזגו במקום לתרבות אוכל מהמשובחות ביותר. המטבח של סיציליה הוא 'מטבח עניים', המורכב מחומרי גלם זולים ועונתיים, תיבול בשמן זית ולימון, פירות וצמחי תבלין. את הפסטה האיטלקית, שנולדה כאן, בשדות העצומים של חיטת הדורום, אפשר למצוא לצד קוסקוס עם דגים, פירות ים לצד חצילים.

קינוחים מתוקים המשלבים את הסגנון האיטלקי והערבי יחדיו, הרבה מרציפן צבעוני בצורות מרהיבות וגלידה סיציליאנית משובחת. והכל טעים. התיבול עשיר ומגוון. דגי אנשובי מלוחים משמשים כתבלין ואתם גם צלפים כבושים במלח, עשבי תיבול, צימוקים, זיתים וצנוברים, שמשתלבים במאכלי ירקות, דגים ובשר. בשווקים שוכנים אלה לצד אלה דגי חרב עם סיף ענקי המתנוסס מעליהם, נתחים של דגי טונה גדולי ממדים, צדפות מסוגים שונים ושפע נדיר של פירות וירקות נהדרים בשלל צבעים.

תנועת ה-Slow Food, שקמה באיטליה בשנת 1986 ע"י קרלו פדריני, הגיעה אל סיציליה לפני כעשרים שנה, ואכן מרגישים בכל מקום את הכבוד לאוכל המקומי, העונתי והטרי וההשקעה הרבה בחשיבה ובהכנה. בהתאמה אפשר למצוא גם הרבה יינות אורגניים וביו-דינמיים באי.

המנות הסיציליאניות המסורתיות: הרבה דגים ופירות ים, דגי חרב, ספטולה (דג ים ממשפחת הדגים הכחולים), סרדינים, אנשובי ועוד. מלנזאנה חציל ופקורינו (או פרמזן). פסטה עם עלי טנרומי. טלה בתנור.

סוג של מופלטה (Pane Cunsato) – לחם מתובל, אותו לחם שהיו האיכרים לוקחים ליום עבודה בשדות. את הלחם היו ממלאים בכל מה שלא יתקלקל במשך היום החם. הרבה שמן זית, אנשובי, פרוסות עגבניות, מלח גס, אורגנו. ולעתים גם סלמי, מורטדלה, ארטישוק וזיתים. אפשר למצוא גם טימבלו – פשטידת פסטה עם חצילים, מוצרלה, בזיליקום, עגבניות, שמן זית. דומה לקיגל ונאכל בחגיגות כפריות.

הפיצה המקומית – פיצה נורמה, קלאסית, רוטב עגבניות וחצילים, מוצרלה וריקוטה. קסטה סיציליאנה – לא הקסה שאנחנו מכירים אלא עוגת טורט ועליה פודינג לבן ומסביבו מרציפן ירוק וסירופ סוכר למעלה. ואם הייתם בסיציליה ולא אכלתם לפחות פעם אחת בריוש, גרניטה של קפה וקצפת, כאילו לא הייתם בסיציליה.

בית הספר לבישול הגבוה בסיציליה – Gambero Rosso

בקטניה כדאי לבקר בשוק הדגים, וגם כדאי להזמין מראש סדנת בישול בבית הספר הגבוה לבישול, גמברו רוסו, עליו אמון שף Peppe Barone, שהביא את ארגון Slow Food לסיציליה.

גמברו רוסו החל כארגון שמאלני מבקר אוכל. הביקורת בהתחלה הייתה מאוד נקייה ונוקבת. כיום כותבים על כל מי שמשלם. אך גמברו רוסו הוא עולם שלם, טלוויזיה, עיתונים, ביקורת, ובית ספר לבישול. בסדנה תוכלו להכין לעצמכם ארוחה מגוונת עם שף פפה, הכנת פסטות, רביולי, טורטליני ועוד. מנות משולבות עם ירקות העונה. דגים ופירות ים ברטבים מצוינים ועוד. ולסיום אפשר לבלות בערב בבר היין של המקום.

Citta del Gusto – winebar.catania@cittadelgusto.it. Cell. +39 320 5397537

 

פיצות בסגנון סיציליאני עם בצק דק ופריך צילום : מירה איתן
איפה לאכול?

Antica Focacceria & Ffrancesco – מסעדת Fast Slow Food פשוטה בפלרמו, בה אפשר להבין קצת את הראש המקומי. שייכת לארגון Slow Food. שווה להיכנס ולו רק עבור הסיר הענק עם הטחול שנמצא במרכז, אותו מקבלים בלחמנייה עם פקורינו. ועוד בצקים טובים ומטוגנים מעניינים.

Via A/ Paternostro, 58 – 90133 Palermo/ Tel. +39.091.320264. www.afsf.it

Pasticceria Costa – הקונדיטוריה הטובה ביותר בפלרמו – עוגות ועוגיות, תופינים וממתקים בשלל צבעים מרהיב ומהפנט.

Via g. D'annunzio, 15 – 90144 Palermo. www.pasticceriacosta.it

Pizzeria-Osteria Cave Ox – הפיצריה המדהימה של סנדרו, בעיירה Solicchiata. חגיגה אמיתית לאוהבי הפיצה. פיצות מכל הסוגים האפשריים, החל מפיצה נורמה המסורתית וכלה בפיצה המשוגעת והעשירה ביותר, עם הבצק הדקיק והפריך. ולא לשכוח, פיצות אמתיות אוכלים במקום שמגיש אותן רק בערב. במקום חדר יינות מרשים, גישה רצינית ליין ויין בית המיוצר במיוחד עבורם.

Via Nazionale 159 – 95012 – Castiglione Di Sicilia – Fraz. Solicchiata

Tel. 0942 986171. E-mail: sandrodibella@live.it

Gento di Mare 1991 – מסעדה אותנטית מצוינת על הים, בבעלות קואופרטיב הדיג של אצ'יטרצה, והשף המככב בה הוא זוכה מאסטר שף האיטלקי. שילוב של מטבח איטלקי וערבי, כולל קוסקוס דגים, ירקות מבושלים ומטוגנים בצורות שונות, דגים, פירות ים, ריזוטו דיונונים, פסטות עם צדפות וקינוחים מענגים.

Via DietroChiesa, 22 Acitrezza. Tel. 095 8178781.

E_mail: info@ittiturismogentedimare1991.it

Bocca Aperta – בר יין ומסעדה (בתרגום: בפה פעור) בעיירה Linguglossa. מקום מהנה לארוחת ערב קלה עם יין. גישה מקצועית ליין מפי בעלת הבית, שהיא טיפוס ססגוני בעצמה, ובעלה השף, שמפגינים גאווה מקומית ביינות האזור, ושייכים כמובן לתנועת הסלו פוד. גבינות, נקניקים, פסטות קלות מיוחדות ועוד.

Via Umberto 96/98, Linguaglossa. Tel. 095 777 43 33. www.ristoranteboccaperta.com

איפה ללון?

Casa Mirabile – מלון מומלץ בדרום מערב האי (כדי להגיע אל יקב פלנטה ואזור סמבוקה די איטליה). שוכן בלב אזור כרמים, בשיא השקט והשלווה. לילו, הבעלים, קומיקאי מלידה, בשלן ומייצר יין, השקיע הרבה בפרטי העיצוב, וגם ידאג לכם לסדנת בישול סיציליאני.

Contrada Agareni – Menfi (AG) – cap 92013. Tel+39 345 4616300
http://www.casamirabilerelais.it/

Agriturismo, cantina e vigneti – בית חווה (כך זה נקרא, אך הוא מפנק בהחלט). נמצא בצפון מזרח האי, בעיירה Scilioo . ממש בלב הכרמים, קרוב לטירת היקב המשפחתי.

מלון כיפי, האוכל פחות, אבל לזה יש מספיק פתרונות בסביבה.

Contrada Valle Gafina. 95015 Linguaglossa (Ct)
Tel + 39- 095 647789. Http://Www.Scilio.It/En

הכתבה פורסמה באתר נענע 10

Copyright -Uri Eitan

עוד טיולים קולינריים