טיול באזור פיימונטה

מירה איתן ממשיכה את המסע בעקבות אזורי היין הנחשקים בעולם. והפעם: פיימונטה באיטליה, אזור קסום עם עשרות זני ענבים מקומיים וייחודיים, למרגלות הרי האלפים

משמעות השם פיימונטה באיטלקית היא 'מרגלות ההר', ואכן, פיימונטה נמצאת בצפון מערב איטליה, מוקפת מצדדיה בהרי האלפים. פיימונטה פחות מוכרת לתיירים מטוסקנה, אך יש שגורסים כי גן העדן נמצא פה. מומלץ לבקר בה באביב ובסתיו, תקופה נהדרת גם כדי ליהנות מהנוף היפה (בחורף קר מאוד, אם כי השלג הראשון של דצמבר יכול להוות חוויה בפני עצמה).

בפיימונטה נוף הררי ותלול, זוויתי וחד, מרהיב ושופע כרמים, ויש המשווים אותה לבורגון. כפרים עתיקים יושבים בפסגות הגבעות ולמרגלותיהן ערים ועיירות ציוריות. על כל זה מתווספים אנשים חביבים וצנועים שגורמים לאזור להיות אחד מאזורי היין המהנים ביותר.

הפילוסופיה של יינני המקום פשוטה וארצית, ואם תודו לאחד מהם על היינות הטובים שלהם, הוא יגיד בצניעות, "אתם לא צריכים להודות לי אלא לכרמים של פיימונטה. אני רק מנסה לשמור על הטרואר ולהביאו ליין".

עיר הבירה

פיימונטה הייתה מושבת המלוכה. בשנת 1861 אוחדה איטליה ו-ויקטור עמנואל השני, שהוכתר כמלך איטליה, בחר את טורינו לבירתה. ארמון המלך נמצא בעיירה Polenzo ושימש את משפחת המלוכה למגורים בתקופת הציד. כיום הסבו את הארמון למלון שנקרא Albergo Del Agencia. במתחם המלון יש את האוניברסיטה הקולינארית של פיימונטה ואת בנק היין.

מחוז פיימונטה משתרע על שטח של למעלה מ-25 ק"מ, ובירתו היא העיר טורינו. טורינו מוכרת בעיקר במפעלי פיאט, מפעלי אוליבטי וכמובן בזכות קבוצת הכדורגל יובנטוס. העיר שופעת פיאצות (כיכרות) יפיפיות, מבנים מפוארים, מוזאונים רבים, מרכזי קניות ושווקים, מסעדות, בתי קפה, גלידריות רבות ומבחר יצרני שוקולד ופרלינים.

אלבה הקרובה, נחשבת לבירת פטריות הכמהין של איטליה. חגיגות הכמהין הלבן מתחילות בספטמבר/אוקטובר (תלוי במזג האוויר), ומנות הפסטה עם הכמהין היא כמעט מנת חובה בתחילת ארוחה. מחירה של מנת פסטה עם כמהין כ-25 יורו. ואת כל אלה אפשר לסיים עם גרפה טובה שייצורה ייחודי לאזור.

הקשר ליין

בשל האקלים ופוריות האדמות, מחוז פיימונטה מהווה בית גידול אופטימלי לגפנים על כל גבעותיו. שני אזורים חשובים הם ברולו וברברסקו. ברולו מכונה 'המלך של פיימונטה', וברברסקו 'המלכה של פיימונטה'. איכות היינות באזור מדורגת לפי איכות הכרמים שמהם הענבים מגיעים.

הזנים המקובלים באזור הם דולצ'טו וברברה, מהם מייצרים יינות יומיומיים ופשוטים. אם כי בשנים האחרונות, יינות טובים מזנים אלה לצד מחירים נוחים, העלו את קרנם. הדולצ'טו רענן ופירותי, הברברה יותר עדינה, בעלת אופי ומורכבת.

הזן המפורסם הוא נביולו שנטוע בחלקות המשובחות ביותר. נביולו הוא ענב שלא קל לייצר ממנו יין ומתאים לטרואר המיוחד לאזור. נביו פירושו ערפל, בתקופה זו הענב מבשיל, בדרך כלל הבציר די מאוחר. מהענבים האלה מייצרים יינות מורכבים, אלגנטיים, שמתבגרים זמן רב ובעלי פוטנציאל התיישנות ארוך. את יינות ברולו מחזיקים ביקב מינימום שלוש שנים לפני שהם יוצאים לשוק, ואילו ברברסקו מינימום שנתיים בחביות עץ. היין מתבגר בבקבוק לפחות עוד שנתיים.

פיימונטה ייחודית בשל שילוב הענבים, מזג האוויר והגאולוגיה הייחודית למקום. אדמות לאנגה ייחודיות בענבי הנביולו ובכרמים אורגניים רבים. בשום מקום אחר בעולם לא תהיינה אותן תוצאות לזן הנביולו כמו פה.

לגלות את היופי שביין

סיורים יומיומיים בין היקבים הטובים במקום הם חלומם הרטוב של כל חובבי היין

באשר הם. בסתיו כל כך יפה לראות את הכרמים. צבעי הסתיו שולטים בכרמים, העלווה בצבעי אדום, כתום, ורוד, סגול. מספר היקבים המצוינים רב, בחלק מהם ניתן גם לבקר ולחוות את היופי שביין. אפשר פשוט 'ליפול' על יקבים שמקבלים אורחים בדרכים, או לקבוע מראש ביקורים ביקבים ה'גדולים'.

ניתן לפגוש פה יינות מאותו בציר שיהיו שונים מאוד בכל יקב ויקב. נמצא הרבה הפכים כמו, חדש מול ישן, מודרני מול מסורתי, עדכון וטכנולוגיה מול השיטה האורגנית. עץ חדש מול ישן, ניקיון רב והקפדה מול המשך הקיים. צניעות רבה של הייננים, הקפדה ודאגה רבה, עם כוסות משובחות, שנותנות כבוד ליין. ומולם פתיחות רבה עם טעימת היינות ונדיבות רבה אף יותר. היין משחק תפקיד חשוב יחד עם האוכל בכל מקום, או כמו שאומרים פה "לגלות את היופי שביין דרך האוכל".

ביקורים ביקבים

יקב Roagna, שנמצא בברברסקו. הוא יקב קטן עם היסטוריה ארוכה. הפילוסופיה של בעל היקב היא לשמור על הרמוניה בחיים, הכל אורגני, והאמונה בטרואר מעל לכל. כמו בבורגון, גם פה מאמינים כי היין נעשה בכרם. האדמה מכוסה בעשב כדי להגן עליה מפני השמש, והגפנים ותיקות, 50 – 70 שנה. העושר במיקרו אלמנטים נותן חיות ואוויר, ובית השורשים לא כבול ויכול לנשום. זוהי אחת הסיבות שמשתמשים פה היום בסוסים ולא במכונות, כדי לא לדרוך בכבדות ולקלקל את האדמה.

יקב Pelissero הוא יקב חדש יותר, שנמצא באזור טרייזו, ומייצר יינות ברברסקו. החלו לייצר פה יין בשנת 1960. מייצרים 11 סוגי יין מ-5 זנים – נביולו, ברברה, דולצ'טו, פרייזה ופבוריטה, זן לבן שבא מהזן ורמנטינו. סגנון הרבה יותר מודרני (עץ חדש). המבנה המודרני הנקי מאוד והענק חולש על כל הסביבה, והנוף מלא השראה.

יקב Sandrone הוא לא יקב היסטורי. לוצ'יאני, הרוח החיה של היקב, עבד ביקב הגדול מרקזי דה ברולו, והחליט לעשות יינות אחרת. לפני 17 שנה קנה כרמים והקים את היקב עם אמביציה רבה. משנת 1990 (שנה חשובה באזור) עושה המשפחה יין בעצמה. מגדלים בעיקר נביולו, ברברה ודולצ'טו. עם השנים לוצ'יאנו הפך למנטור של צעירים רבים באזור ומגדל דורות של ייננים צעירים, ביקב די מודרני, מאד נקי ומדויק. לוקה, היינן, הגיע בשנת 1999 ולקח את הניהול. היקב מעוצב יפה, צבוע בצהוב עם תריסים כחולים סגולים, קוים נקיים וישרים. בפנים מיכון מודרני כולל מכונת ביקבוק.

חבל עם היסטוריה עשירה של ייצור יין 
יינות ברולו של יקב Giacomo Conterno נחשבים ליקרים ביותר בעולם, יינות טובים, עם סגנון מיוחד משלהם, שמתבגרים לאורך זמן. יקב נדיר שלא מקבל מבקרים בדרך כלל. המיקום במונפורטה. רוברטו קונטרנו, בעלים, מנכ"ל ויינן, נחשב לגורו של רבים באזור. חדר הכניסה גדול ואצילי, שטיחים מכל עבר, מנורות מרשימות, הכל מעץ, יינות מתיישנים על המדפים. ליקב 14 הקטר של כרמים, ברברה ונביולו.

יקב Bruno Giacosa נמצא בנייבה שבברברסקו. היקב נוטה למודרניזם, 30% מהענבים מגיעים מכרמים בבעלות היקב והשאר נקנו מכרמי האזור בלבד. הענבים הם ברברה, דולצ'טו ונביולו, והיינות חד זניים. יקב גדול יחסית, שמוציא יינות רק בשנים טובות. היקב בן ה-60 הוא אחד מהיקבים העקביים ביותר באיכות היינות במשך השנים, יקב שמשמש כאורים ותומים לאחרים.

יקב Giacosa Frateli הוא יקב מסורתי, אך פתוחים פה גם למודרניזציה, במידה והיא עוזרת. מאמינים שעם המסורת היינות הקלאסיים תמיד יהיו מוצלחים. בחדר החביות קומפוזיציה יפיפייה של חביות מכל הגדלים. בסוף היקב, בחדר מוגבה עשוי מאבן, חדר הטעימה. שולחן ארוך מעץ כהה וכסאות עץ מגולפים לפי מיטב המסורת, והיינות מדברים בשם עצמם.

אנריקו סקבינו מיקב Scavino, אדם צנוע ונעים, איש אדמה שזוכר כל בציר מהיום הראשון, והחל לעבוד ביקב ובתהליך הייצור כבר בגיל עשר. הוא בן 66 היום, ואחריו 55 בצירים. לפני ארבע שנים חצבה המשפחה את המרתף היפהפה והמושקע לשמירת בקבוקים. ארוך, מקושת, מואר קלות בנורות עמומות, רומנטי וקלאסי. הטעימה נעשית בחדר עם בר ושולחנות עץ כבדים, תקרות מקושתות מלבנים אדומות.

איפה אוכלים?

מסעדה באזור ברברסקו

במסעדה Rabaia באזור ברברסקו, אפשר לאכול ממטעמי המטבח הפיימונטזי נחשב לאחד מהמטבחים הטובים באיטליה. טיארין היא פסטה דקיקה (עשויה כמובן ביד) שמוגשת לעתים עם בשר ועגבניות. הגבינות המקומיות חריפות קלות ומהנות. תפריט היינות במסעדה מדהים, הרבה יינות מתיישנים, משנות ה-70 ואילך, במחירים יותר זולים מאשר ביקבים עצמם.

Rabaia 12050 Barbaresco, Via Della Stazione12. Tel. 0173 635223

ארוחה פיימונטזית טיפוסית

בעיר ברולו נערך פסטיבל יום ראשון, דוכנים צבעוניים עם כל טוב עליהם. ארוחה פיימונטזית טיפוסית של יום ראשון אפשר לאכול במסעדת Castello di Verduno. אולם רחב ידיים עם שולחנות ארוכים. הרבה יין נשפך, שמחה וקולות צהלה. המנות המקומיות הטיפוסיות – פסטה טיארין או רביולי. כתף חזיר או ארנבת. לינגוויני חמאה ומרווה, או רביולי בשר.

Castello di Verduno, Via Umberto 1n. 9, Verduno, Tel. 0172 470284,

 

ניוקי – מנה טיפוסית בחבל פיימונטה צילום : מירה איתן

לאכול מידי הבעלים

במסעדת La Cantinetta הבעלים הנמרץ עובר בין כולם ומוריד אל צלחות הלקוחות כל מיני סוגי פסטות מתוך מגש גדול. אחריו הולך בחור שתפקידו לגרד פרמז'אן לכל אחד על הפסטות. רביולו עם חלמון ביצה שלם בתוכו, חמאה ופרמז'אן. רביולי קטנטנים עם בשר ופרמז'אן ועלה מרווה בשמן זית. ניוקי וגורגונזולה, הרבה חמאה, נימוח בפה, נשאר רק להאנח. בסיום מתוקים – פנה קוטה, טורונה (מעין גלידה וקקאו) ועוד.

La Cantinetta Via Roma 33, Barolo, Tel. 0173 56198

פורסם באתר נענע 10

עוד טיולים קולינריים