לונדון כן חיכתה לה

חושבים שבלונדון יש רק מה לשתות ואין מה לאכול? תחשבו שוב. מירה איתן ביקרה בבירת הממלכה המאוחדת, אכלה מעולה, שתתה מעולה לא פחות ויש לה כמה המלצות שוות

בלונדון הייתי כבר הרבה פעמים. יותר מבכל עיר אחרת בחו”ל. אני אוהבת את העיר הזו. תמיד יש בה עניין רב, תרבות, תאטרון, אמנות, אוכל רב גוני ומצוין, והרבה פאבים שמספקים אינספור בירות וג’ין עם טוניק. אבל לא תמיד כל זה היה כך. כלומר, הרוב כן, פרט לאוכל. האוכל בלונדון לא נחשב שנים רבות להצלחה קולינארית, בלשון המעטה. ארוחות בוקר מסורתיות, שהיו יכולות להיות טובות אלמלא השעועית המבושלת בקטשופ, צ’יפס נוטף שומן, ועוד. אך תודות לכלכלה האירופאית של העשורים האחרונים והמוני המהגרים שהגיעו לעיר הגדולה, הגיעו מטעמים מכל העולם, שהפכו את עולם הגסטרונומיה של לונדון למיצג קולינארי מגוון וייחודי שחבל לפספס אותו.

לראות ולקנא. פאב אנגלי טיפוסי
באחד מביקורי בעיר, לפני כ-17 שנים, החלטתי לבדוק את עולם הבירה של לונדון ממש מבפנים. אין מקום יותר טוב ללמוד בו על אופייה של עיר מאשר הפאבים שלה. ובעיקר כשמדברים בלונדון, שהפאבים נחשבים שם לחלק חשוב מהתרבות, ולראיה כמות עצומה של פאבים עתיקים בני מאות שנים, שפתוחים כבר מהשעה 11:00 בבוקר. מושלם, לא? קשה להגיד שהכרתי אז יותר מאשר שלוש או ארבע בירות בריטיות. ביקשתי עזרה מחבר לונדוני שיעזור לי לבנות סיבוב ברים בכל רחבי העיר, או יותר נכון, שיגרור אותי ממקום למקום אחרי הבירות הראשונות. הגעתי לשבוע ללונדון למזג אוויר נעים וקיצי כלבבי, 27 מעלות מהיום שהגעתי ועד שעזבתי (יום לפני שהגעתי ויום אחרי שעזבתי ירד גשם ללא הפוגה). חרשתי בסנדלים פאבים רבים, וטעמתי עשרות סוגי בירות אנגליות, ולא חזרתי פעמיים, בהחלטה מראש, על אף אחת מהן. על האוכל במסעדות עדיין לא היה הרבה לכתוב הביתה, אולי פרט למסעדות האסיאתיות, אבל התאהבתי באוכל הפשוט של הפאבים, עם פאי הבשר, הכריכים עבי הבשר, הקדרות המהבילות והפיש וצ’יפס.

מאז הייתי כבר עוד כמה פעמים בלונדון, ובכל שנה גיליתי אוכל טוב יותר ויותר. לפני מספר שבועות, במסגרת נסיעתי לסימפוזיון האוכל והבישול באוקספורד (הכתבה הקודמת), הוספתי לעצמי יומיים וחצי של שכרון חושים (קצת קצר אבל איכותי), מסעדות וברי קוקטיילים בלונדון, וסיור קולינארי אחד מאלף.
אם במשך היום האנגלים מוכרים כאנשים מאוד מנומסים ופדנטים, אחרי שעות העבודה ולפנות ערב מתגלה הפרצוף השני שלהם, פרצוף ‘השעה המאושרת’, שהיא שעה בלתי נפרדת מהתרבות האנגלית. בכל שכונה וסמוך לכל מקום עבודה אפשר למצוא פאב שיספק את הסחורה, בירה, אוכל בסיסי ומדרכה לעמוד עליה עם הכוס ביד ביום שמציצה בו במקרה השמש. אבל על זה אפשר לכתוב מהיום ועד הודעה מוקדמת. אני התמקדתי בסוג שונה של ברים הפעם.

הכי לונדון שיש:
רגע לפני ההמלצות על ברי קוקטיילים ומסעדות, אני רוצה לספר על עוד גולת כותרת מומלצת ביותר למי שמגיע לזמן ממש קצר ללונדון ורוצה לטעום הרבה בזמן הזה.
סיור קולינרי בחלקה המזרחי של לונדון: Food & Walking Tour in the East End – שלוש וחצי שעות של סיור מאלף בסודות השמורים של שכונה היסטורית שבה מרבד תרבויות מגוונות, מאכלים מעוררי תאבון, אדריכלות ייחודית וסיפורים מרתקים ובלתי נשכחים. מבחר טעימות משמונה מקומות אותנטיים כמו, שווקים, חנויות מזון, מאפיות, פאבים ומסעדות. חוויה אמיתית של טעמים בקבוצות קטנות של חובבי גסטרונומיה. ואת הנקודה היהודית פוגשים בכל פינה אפשרית. ועוד שתי המלצות חובה לאוהבי אוכל ויין:

Books for Cooks – חנות ספרים קטנה ומטריפה בנוטינג היל ליד שוק פורטובלו. גן עדן אמיתי לחובבי ספרי אוכל לסוגיהם השונים. אי אפשר לצאת ממנה בלי כמה ספרים נחשקים בתיק.

Hedonism – חנות יין מהיפות והמרתקות ביותר שפגשתי. כל סוגי היין שהייתם רוצים לראות אי פעם, מחלקת אלכוהול מדהימה ואביזרים נהדרים – נהנתנות אמיתית כשמה של החנות. כל זה בתוך תפאורה פשוטה אך מרהיבה עם תקרה שמרושתת בכוסות יין שמבהיקות כבר מהכניסה. שתי קומות רחבות של שכרון חושים. בקומה הראשונה יינות לבנים מהעולם כולו, מחלקת שמפניה מעוררת כבוד, מחלקת אלכוהול מעולה, ובקומה השנייה כמעט כל יין אדום מצוין שרציתם לפגוש אי פעם. חוויה. לא חייבים לקנות, אבל חייבים לראות.
Hedonism Wines, 3-7 Davies St. W1K 3LD, London, UK, +44(020)729-078-70

ואיפה כדאי לבלות?

הפעם החלטתי ללכת לברים הטרנדיים ביותר, לברי הקוקטיילים. על שלושה מהם אני רוצה להמליץ בחום, ועוד אחד שהומלץ לי מאוד על ידי יודעי דבר ולא הספקתי להגיע אליו (יש למה לחזור בקרוב). ובסוף יש גם שתי מסעדות שלא כדאי להחמיץ כשמגיעים ללונדון לזמן לא ארוך.

החדשני – Artesian
בר קוקטיילים מושקע מאוד, שזכה בתואר ‘The World’s Best Bar 2013’ . כמו הרבה מברי הקוקטיילים הטובים ממוקם בקומה הראשונה של מלון, כשהעיצוב העשיר שלו קלאסי יפהפה ומינימליסטי בצבעי כסף וסגול. בר קוקטיילים חדשני ביותר עם תפריט עשיר ומושקע, עם מרכיבים ייחודיים ותצוגה מרשימה ויוצאת דופן שחייבים לראות, לנסות ולצלם. אפילו הקרח מיוצר בטכנולוגיה חדשנית שהופכת אותו ליפה יותר וקר יותר מכרגיל. תפריט הגורמה אסיאתי, קטן ומדויק.
The Langham Hotel, 1c Portland Place, Regent Street, London W1B 1JA, England (Marylebone)/ +44 (0)20 7636 1000

האמנותי – Zetter Town House
אל בר הקוקטיילים המקסים הזה, הממוקם במלון Townhouse, מגיעים באמצעות כניסה דיסקרטית בכיכר סיינט ג’ון. אחד הברים הייחודיים והיפים בלונדון. המקום דוגל בפילוסופיית ‘יותר זה יותר’ ומלא באוספים של חפצי אמנות יפהפיים, אח פתוחה בה האש מתפצפצת, והרגשה ביתית עלית. תפריט הקוקטיילים איכותי ביותר, קוקטיילים מאופקים ולא ראוותניים, עם צמחי מרפא, ליקרים מתוצרת הבית, חליטות שונות ועוד רוקחות מעולה. כיף להתרווח על הספות הנוחות עם קוקטייל בתחילת או בסוף ערב. גם האוכל שווה בהחלט בדיקה.
49-50 St John’s Square, London

הפופולרי – 69 Colebrook Row
בר קוקטיילים קטן, ללא שם, שמתמלא עד קצהו כבר עם סיום העבודה אחרי הצהרים. הבעלים טוני (שחיבר את הקוקטיילים גם ל- Zetter), ידוע בעולם בשל מסירותו לאמנות הקוקטיילים. הקוקטיילים מצטיינים, חלקם קלאסיים, ממרכיבים מעולים ואיכותיים, כיוצאים מהמעבדה הטובה ביותר. עיצוב מינימליסטי ומדויק. להזמין מקום מראש ולהתחכך בין צעירי לונדון המתוחכמים הם כוס בלאדי מרי מעולה.
69 Colebrooke Row, London, N1 8AA. Tel: 07540 528 593

ההיסטורי – Nightjar 
אחד מברי הקוקטיילים המצליחים ביותר, בסגנון ברי ה- speakeasy של שנות ה-20. מאוד פופולארי ומצליח בצורה מסחררת. חובה להזמין מקום. תפריט הקוקטיילים מחולק לתקופות היסטוריות, מרתק, מתובל ומורכב מאוד. בתפריט האוכל טאפס, שרקוטרי, גבינות. מוזיקה חיה.
129 City Road, London. Tel. 0207 253 4101

מסעדת St. John
המסעדה ברחוב סנט ג’ון נפתחה בשנת 1994 בבניין ג’ורג’יאני. בגינתה נפתחה בעבר מעשנת בייקון שהייתה חלק משוק הסמית’פילד, שהיה שוק הבשר הלונדוני מאות רבות. המסעדה היא פרי מיזם משותף של טרבור גוליבר ושף פרגוס הנדרסון וג’ון ספיטרי. השניים האחרונים הכירו בעבודה ב’בית הצרפתי’ בסוהו. באותו זמן טרבור ייסד את ‘תחנת האש’ בווטרלו. השלושה אהבו את המבנה המוזנח, שיפצו אותו והקימו בו את המסעדה המשותפת. המסעדה מתמחה באיברי פנים של חיות, (ביחד עם מעט דגים ופירות ים) והתפריט מעיד על עצמו שהוא מציג מטעמים Nose to tail , שימוש בכל האיברים. טעים מאוד, מעניין מאוד, מומלץ מאוד.
26 St. John St., London.Morito

בר טאפס – morito

מוריטו הוא בר הטאפס של מסעדת מורו הידועה, וממוקם בצמוד אליה. מגוון נפלא, עשיר, צבעוני ומאוד טעים של טאפס ספרדיים בהשפעה מזרח תיכונית. את התפריט מומלץ ללוות בסוגים שונים של שרי. הבר קטן מאוד, וקשה למצוא בו מקום, אך שווה לחכות בתור ובינתיים לשבת עם משקה או שניים על הבר הארוך של המסעדה האם.

32 Exmouth Market, London EC1R 4QE, 020 7278 7007

פורסם באתר סנהדרינק

עוד טיולים קולינריים