ליון שתרצו לטעום

העיר שכונתה "בירת הקולינריה הצרפתית" מציעה שפע של אטרקציות לגרגרנים ולא להם בלבד

ליון, חגיגה קולינרית (צילום: מירה איתן)

העיר ליון,
העיר השנייה בחשיבותה ובגודלה בצרפת, נמצאת במרכז מזרח צרפת, ליד האלפים הצרפתיים, ומהווה את בירת מחוז הרון. בדרך כלל כשמחפשים עיר לבלות בה בצרפת נוסעים לפריז הבלתי נשכחת, והעיר ליון לא מוזכרת לרוב בשיחות הסלון. אך ליון היא עיר נהדרת לבלות בה, גם יפה וגם טעימה, והיא יכולה גם להוות בסיס ליציאה ליקבים בעמק הרון, בקונדריו, הרמיטאז ועוד.

שני נהרות שחוצים את העיר. צילומים: מירה איתן
בירת הקולינריה הצרפתית

זו עיר יפהפייה, שהצליחה לא לההרס במהלך המלחמות. עיר נקייה, מטופחת ונעימה, לרוב שלווה עם אנשים אדיבים. אירופאית קלאסית, עם מוזיאונים מצוינים ואטרקציות שיכולות למלא מספר ימים בקלות. אותנו היא מעניינת בשל הכינוי שלה "בירת הקולינריה הצרפתית", יש בה אוכל נהדר ואינספור מקומות ושווקים.
העיר בנויה על שני נהרות, הרון במזרח והסון במערב. מרכז חיי העיר בחצי האי פרסקוויל, בין שני הנהרות, ועיקר ההתרחשות בין שתי כיכרות, כיכר בלקור וכיכר טרוקס, היא כיכר העירייה. בגדה המזרחית של הרון נמתחת טיילת יפה, ממנה יוצאות ספינות לשיט על הנהר.
על שני הנהרות הרבה מאוד גשרים, למכוניות, רכבות, הולכי רגל ורוכבי אופניים, וכולם יפים.

כיכרות יפות

הגדה המערבית
בגדה המערבית של הסון משתרעת העיר העתיקה המרשימה, אתר שימור של אונסקו, על סמטאותיה הגלויות והסמויות מרוצפות האבן, הכיכרות היפות, הקתדרלות המרשימות, החנויות הקטנות הצבעוניות ואינספור מסעדות, בתי קפה וחנויות וברי יין.
מעל העיר העתיקה, על אחת מגבעות ליון, ליד בזיליקת נוטרדאם היפה והאמפיתאטרון הרומי, נשקף נוף מרהיב אל גגות ליון האדומים. את העלייה כדאי לעשות בפוניקולור, אבל את הירידה כדאי לעשות באחת הריאות היאורות היפהפיות של העיר ומרובות הפרחים, היישר חזרה לרחוב הבקר – rue du boeuf – של העיר העתיקה.

לחצו וגלו


אוכל בכל פינה
קרואה רוס
צפונה מפרסקוויל נמצאת הגבעה השנייה של ליון – קרואה רוס – שכונה צעירה ותוססת, בה גרים המעצבים הצעירים עם בתי המלאכה שלהם, מוסיקאים ושחקנים, רחובות יפים וכיכרות, הרבה בתי קפה, ברים ומועדונים ותצפית על העיר. בפלטו, הכיכר שבראש הקרואה רוס, מתקיים כל השבוע, פרט ליום שני, שוק איכרים המפעיל את כל החושים.
ראשוני המתיישבים המודרנים במאה ה-13 היו סוחרים איטלקים, ואכן ברחובות העיר מפעם לפעם יש תחושה של רחוב איטלקי עם בתים בצבעי אדום וצהוב. עיקר התעשייה אז הייתה תעשיית המשי והדפוס, שנעשו בתוך הבתים, ולכן הבתים גבוהים במיוחד, עם תקרות מעל ל-4 מטרים.


לחצו וגלו

קירות מצויירים ברחבי העיר

שווה לראות

ברחבי העיר אפשר למצוא כ-60 ציורי קיר ענקיים מרהיבים. מיזם ציורי קיר ענקיים הפזורים ברחבי העיר, שצריך פשוט לתור אחריהם. חלק מהציורים כל כך ריאליסטים שקשה להבחין שזה לא אמיתי אלא רק ציור.

בפאתי העיר נמצא פארק Tete d'Or – פארק בוטני רחב ידיים ובמרכזו גן חיות פתוח ומקסים. אי של שלווה ופעילות נהדרת עם ילדים.


בשוק Croix Rousse Marche
טיול אוכל
בליון אפשר להגיע רק לביקור גסטרונומי וליהנות מאוד. ניתן למצוא בה אוכל ליונזי טיפוסי ומסורתי וגם אוכל מודרני יותר, יצירתי ומצוין. יש בעיר אינספור מסעדות, מסעדות גורמה מכוכבות (הרבה), מסעדות מקומיות מסורתיות, ביסטרונומיק, בתי קפה, ברים, בולנז'רי, פטיסרי, שוקולטיירים, מעדניות ושווקים.
המסעדות הליונזיות הן הבושונים, בהן מגישים מנות מסורתיות ולקינוח את הממתקים המקומיים, שעשויים ממרציפן ושוקולד. ביסטרונומיק הן המסעדות בהן יש יצירתיות מקומית בניחוח גלובלי, מנות טריות מאוד, אוכל טוב, אוירה נינוחה עד יוקרתית ומחירים סבירים של כ-25 – 30 יורו לאדם. יינות טובים ובכמויות אדירות אפשר למצוא בכל בתי האוכל בתפריטים עבי כרס.

Croix Rousse Marche
שווקים

כיאה לבירה קולינרית יש בעיר לפחות 6 שווקים. שלושה שכדאי מאוד לראות הם:
Croix Rousse Marche – הגדול מכולם הוא שוק האיכרים של קרואה רוס, שפתוח כל יום חוץ מיום שני. בשבת ובראשון השוק גדול הרבה יותר כי יש בו יותר דוכנים, בימי שלישי יש גם מוצרים שאינם אוכל.
Marche Alimentaire Saint Antoine Celestines – בגדה המזרחית של הסון, בין שתי הכיכרות, יש בסופ"ש שוק פירות וירקות מקסים וספרים משומשים.
Halles de Lyon Paul Boucuse  – שוק קטן ומקסים שפתוח כל יום פרט ליום שני, בין השעות 7 בבוקר עד 7 בערב עם הפסקת צהריים בין 2 ל-4. זהו אחד המקומות הטעימים בעיר, השוק המקורה של פול בוקוז (כמו שוק שרונה) לא זול, ועם הרבה בתי אוכל ודוכנים צבעוניים.

Café Terroir
המלצות, מסעדות, יין, גבינות:

Café Terroir – מעין ביסטרונומיק מודרני עם אווירה נעימה וחמימה, אוכל מסורתי בעטיפה עדכנית, טעים מאוד, טרי ואיכותי. בשר ודגים, ירקות, גבינות ועוד. תפריט יין מרשים. חבל לפספס.

Muraato – בר יין קטן ומקסים, עם אווירה טובה וניחוחה. מבחר יינות מרשים, עם מגוון יינות של יצרנים קטנים ומעניינים. אפשר לשתות במקום, לקבל הדרכה וגם לקנות יינות הביתה. ונעים גם לשבת עם כוס יין מתחלפת ליד צלחת שרקוטרי, גבינות או מעדנים משובחים אחרים.

Muraato

Le Café du Peintre – מסעדה מושלמת לארוחה של המטבח הליונזי הטיפוסי. מטבח מסורתי עם תוצרת טרייה מהשוק המקומי. שייך למשפחה, אמא שפית ובן סומלייה, מלאי תשוקה לנושא, שנכנסו לפני עשר שנים למסעדה שפועלת מאז 1948. תפריט יין אטרקטיבי.

Les Apothicaires – מסעדה מסוגננת, עיצוב אלגנטי, אבל לא פורמלי מדי, אווירה נעימה, בישול יצירתי ותפריט יין מכובד. בערב מוגשת ארוחת טעימות בת 8 מנות יצירתיות ומושקעות ב-59 יורו.


– Leon de Lyon מסעדה משפחתית, מוסד בן מאה שנים. אחת המסעדות הגדולות והיפות עם מסורת של מצוינות. הקלאסיקה של האזור, מנות קלאסיות באווירה אופנתית ורגועה, עם כל גינוני הטקס הקלאסיים. תפריט יין בספר עב כרס, אוסף מרשים של עשרות אלפי יינות מכל אזורי צרפת.

L'Institut Restaurant – חובבי קולינריה לא יכולים לדבר על ליון מבלי לדבר על השף פול בוקוז. המסעדה נמצאת בבית הספר של השף. מסעדה שהיא היסטוריה בליון.

La cave Des Voyageurs – בר יין קטן במעין מרתף. מבחר יינות מעניין מרוב אזורי צרפת, בכוסות ובבקבוקים, לצד בר מתוצרת מקומית קלה ואווירה לא מחייבת.


Beer O'clock – בר בירה צעיר עם 15 ברזי בירה שונים מהעולם (גם סיידר). מקבלים כרטיס נטען ומוזגים טעימות או כוסות מלאות בסכום שטענתם. לחובבי בירה.

Cremerie Saint Antoine – אחרי שנים של עיסוק בייצור ויצוא גבינות בקואופרטיב גדול, החליטה הבעלים שהיא רוצה קשר ישיר עם הלקוחות ופתחה לעצמה את חנות הגבינות המדהימה הזו. החנות מספקת גבינות לכל השפים הטובים בליון. חובבי הגסטרונומיה ימצאו פה עולם ומלואו של תעשיית ייצור הגבינות העולמית ומעדנים נוספים.

Antic Wine – חנות יין מעניינת מאוד ומקורית בעיר העתיקה, עם מבחר רחב של יינות מסקרנים מכל רחבי צרפת והעולם, חלק גדול מהם משנים מרתקות וותיקות ביותר, כולל בקבוקי ענק. חנות צרה, עמוסה ולא כל כך נוחה, עם שירות שרחוק מלהיות מבריק, אך שווה בדיקה של חובבי יין.

Beer O'clock

עוד טיולים קולינריים