פראג – העיר הזהובה

העיר הזהובה מאת מירה איתן פראג, עיר תיירות פופולארית, נחשבת לאחת הערים היפות באירופה. בשנים האחרונות הפכה מוקד תיירות מועדף גם על המטייל הישראלי. רגע לפני פרוס השנה החדשה מצאה מירה איתן סוף שבוע ארוך והגיעה אל היעד המבוקש. מספר גורמים עזרו בהחלטה. פראג קרובה יחסית לישראל. בפראג ניתן ליהנות, לבלות, לאכול ולנסוע ממקום למקום ממש בזול. היצע המסעדות, הפאבים והמועדונים הוא רב מאד, חלקם באיכות גבוהה. והבירה… אח, הבירה צילום: אורי איתן

"נדמה שפראג לעולם אינה עוזבת אותך", כתב פראנץ קפקא בשנת 1902, "לאם הקטנה הזו יש ציפורניים. יש להצית אותה באש משני הקצוות, מוישהראד ומהראדצ'אני, ואז, אולי ניתן יהיה להימלט ממנה". לא בכדי רבים שבים ופוקדים את פראג היפהפיה, עיר הבירה של הרפובליקה הצ'כית, הפותחת צוהר קסום בנפשו של השוהה בה. העיר ממוקמת על הנהר וולטאבה, ומאכלסת כ-1.2 מיליון תושבים על  שטח של 500 קמ"ר במרכז בוהמיה.

כינויים שונים לפראג כוללים: 'העיר בעלת מאות הצריחים המחודדים', 'העיר הזהובה', 'פאריז של שנות העשרים בתשעים', 'אם כל הערים' ו'הלב של אירופה'.

למה כדאי לבקר בפראג

מזה זמן רב שכן בשולי תודעתי הרצון לבקר בפראג, אך טיולי יין רבים הובילו אותי  למסלולים אחרים. לא שלא חיפשתי גם פה יין, ואפילו מצאתי. יינות תוססים מבוהמיה, ויינות מוראביים, שאת הלבנים הפשוטים והקלילים אפילו חיבבתי. אך בצ'כיה הנכון ביותר הוא לשתות בירה בהירה, צוננת וטובה ועל זה בהמשך.

פראג שומרת על צביון מיוחד המלווה אותה שנים רבות. היא נחשבת לאחת הערים היפות באירופה ונחשבת לעיר תיירות פופולארית. בשנים האחרונות הפכה מוקד תיירות מועדף גם על המטייל הישראלי. והינה רגע לפני פרוס השנה החדשה מצאתי סוף שבוע ארוך והגעתי אל היעד המבוקש. מספר גורמים עזרו לי בהחלטה זו. פראג קרובה יחסית לישראל. זמן הטיסה פחות מארבע שעות. מרבית הטיסות יוצאות מישראל מוקדם בבוקר וחוזרות מפראג בלילה, כלומר מאפשרות מיצוי טיול מלא. בפראג ניתן ליהנות, לבלות, לאכול ולנסוע ממקום למקום ממש בזול. היצע המסעדות, הפאבים והמועדונים הוא רב מאד, חלקם באיכות גבוהה. וישנה כמובן גם הנקודה היהודית. פראג היא אולי העיר היהודית ביותר באירופה. התערותם והשתלבותם רבת השנים של יהודי פראג בחיי העיר, מורגשת היטב. הרובע היהודי, הנמצא במרכז העיר, צפוי לרגש ולרתק גם ישראלים שאינם מחוברים במיוחד ליהדותם. בסיור ברובע היהודי פוגשים את הפנים הרבות של חיי היהודים במרכז אירופה בכלל ובפראג בפרט, בהיבטים היסטוריים, תרבותיים וחברתיים.

המרכז ההיסטורי של פראג הוכרז על ידי אונסקו בשנת 1992 כאתר מורשת עולמית. העיר מלאה במבנים ארכיטקטוניים מרשימים, המספרים סיפורים של שנות היסטוריה ארוכות. מגוון רחב ביותר של ארכיטקטורה, החל מאר-נובו ובארוק דרך אמנות קוביסטיתגותית, וכלה בנאו-קלאסית ואולטרא-מודרנית.

נוסף לכך פראג היא מרכז תרבותי מסורתי, מאחסנת בתוכה תיאטראות, בתי אופרה, אולמות קונצרטים, גלריות ומועדוני מוזיקה. מכיוון שהעיר משופעת בתרבות ואמנות, אפשר לאמר כי למעשה, האזורים המרכזיים בעיר, הינם מוזיאון אחד גדול. נמצאים פה משרדים חשובים ומוסדות של הרפובליקה הצ'כית, כולל מושבם של הנשיא, הממשלה וגם שני בתי הפרלמנט. בנוסף לאוניברסיטת קארל, העיר מכילה שבע אוניברסיטאות נוספות ומכללות, כולל האוניברסיטה הטכנית הצ'כית (CVUT), שנוסדה בשנת 1707.

התחבורה הציבורית נוחה ביותר, התשתית שלה מורכבת משלושה קווים של רכבות תחתיות, מקווי חשמלית (טראם) ואוטובוסים. ניתן לקנות כרטיס משולב למספר ימים במחיר מגוחך ובעזרת זוג רגליים טובות בנעליים נוחות ניתן 'לחרוש' את כל העיר לאורכה ולרוחבה. התקופות הטובות לטיול הן הסתיו והאביב, בקיץ חם ובחורף קר מאד, ביחוד למטיילים מארץ חמה כשלנו. העיר בטוחה ורגועה ונעים להסתובב בה גם בלילה, האזהרה היחידה היא: היזהרו מכייסים.

להיות תיירים

פראג משתרעת על שטח נרחב וחלק משכונותיה והפרוורים המרוחקים שלה מציעים אתרים מעניינים לביקור, אבל עיקר המוקדים האטרקטיביים מרוכזים בטווח הליכה קצר ממרכז העיר העתיקה. מרבית הישראלים נוסעים לפראג לסופי שבוע ארוכים. אין דרך מעשית להכיל את כל האתרים החשובים של פראג בשהות של שלושה עד ארבעה ימים ולכן כדאי מלכתחילה להתרכז במקומות המרכזיים. ביום הסיור הראשון מומלץ להתרכז במרכז העתיק, בתוך צלעות המשולש אשר קדקודיו הם גשר קארל, שפתוח להולכי רגל בלבד וממנו נשקף נופה האורבני המרהיב של פראג הזהובה, כיכר העיר העתיקה שהיא לב העיר ומרוכזים בה המראות, התחושות, הטעמים והריחות המזוהים עם פראג יותר מכל והרובע היהודי העתיק שנקרא יוספוב, על שמו של הקיסר יוזף השני, שהעניק ליהודים חירויות בשנת 1784.

למצודה המרהיבה של פראג, השולטת על קו הרקיע של העיר, ומתפרשת על שטח נרחב עם קומפלקס של מבנים מלכותיים נוראי הוד והדר, כדאי להקדיש מספר שעות, לאחר טיפוס רגלי, במעלה הגבעה.

יום דחוס נוסף כדאי להקדיש ל'עיר החדשה', שהוקמה במאה ה-14, רובע גדוש במבנים מרשימים, במוזיאונים ובמרכזי קניות. בתפר שבין העיר החדשה, נובה-מסטו לבין שכונת סטארה-מסטו שוכנת כיכר הרפובליקה עם בית העם שגם בקונטקסט של פראג הוא נחשב לבניין יוצא דופן ביופיו. מעט צפונה לכיכר ממוקם המוזיאון של העיר פראג. למי שאינו שש לבלות שעות ארוכות במוזיאונים ובוחר לבקר רק במוזיאון אחד במהלך השהות בעיר, כדאי לבחור דווקא במוזיאון הזה.

פראג היוותה כר לפעילותם הפורה של מספר גדולי עולם ובמהלך ההיסטוריה חיו בה ידועי שם רבים שהותירו את חותמם על התרבות המערבית. אזכורים לכולם אפשר למצוא במקומות שונים. ראש וראשון לכולם הוא הסופר היהודי פראנץ קפקא שתחנות חייו הפכו זה מכבר לחלק ממסלול הטיול בפראג. גם המלחין אנטונין דבוז'אק והסופר קארל צ'אפק עם 'החייל האמיץ שווייק' יצרו בעיר הזו.

מקומות נוספים יפים הם גבעת פטרז'ין הירוקה, המספקת שקט ושלווה ואטרקציות גם לילדים, מנזר סטראהוב הענק והלבן עם הספרייה בה אצור אחד מאוספי הספרים העתיקים ביותר במדינה ועוד ועוד. אפשר לכתוב על זה עוד כמה וכמה מאמרים, אך אין המקום פה להרחיב רק בנושאי תיירות.

ולהנאות החיים…

מכיוון שאני חובבת משום מה יין (וכל סוג אלכוהול אחר) וגורמה, השתדלתי, במסעדות וברי פראג השונים שבדקתי, לטעום כל בירה צ'כית שנקרתה על דרכי. בירה בשפה הצ'כית היא Pivo, ויש שטוענים Ještě pivo, עוד בירה. הצ'כים מתמחים בשתיית בירה על פי כל קנה מידה עולמי. הם לקחו את 'האליפות' בגדול, 160 ליטר לנפש בשנה! ויש גם קונצנזוס בנוגע לטיבה של הבירה המקומית. מן המבשלות הידועות יותר הן Pilsner Urquell המפורסמת ביותר, Staropramen משכונת סמיחוב שבפראג, Gambrinus בעיקר בגרסתה הבהירה, Badwar הבאדווייזר המקורית מדרום בוהמיה, Eggenberg מצ'סקי קרומלוב, Bernard המשומרת בחביות עץ, Radegast ממוראביה, Červeny drak ו- Starobrno מברנו, Kozel המרירה, Regent מטרבון, Krušovice גם הבהירה וגם הכהה, Mušketýr ועוד רבות אחרות. מלבד המבשלות הגדולות, פראג מבורכת באינסוף מבשלות בירה קטנות, אותן פוגשים מפעם לפעם בעיר.

כל יום, עוד לפני רדת החשיכה ניתן לחזות בהמונים המתכנסים לשתיית הבירה הכמעט דתית שלהם. הכוסות נמזגות כמעט ללא הפסקה בבתי הבירה, הפאבים והמסעדות הפזורים לאין ספור ברחבי העיר. אפשר לאמר כי זוהי המסורת הראשונה בצ'כיה, אולי בשל טעמן הטוב של הבירות ואולי בשל מחירן השווה לכל נפש, שכמעט לא השתנה בארבעים השנים האחרונות, לא יותר משישה שקלים לחצי ליטר. ביקרתי בשתי המבשלות הראשונות שציינתי, פילזנר וסטרופרמן, שתי מבשלות שאת הבירות שלהן אפשר למצוא בארץ.

קצת היסטוריה

קשה להגיד בדיוק מתי הופיעה הבירה בפעם הראשונה. נראה שהבירות הראשונות היו באזור מסופוטמיה במאה השביעית לפני הספירה, אך האזכור הראשון לייצור בירה היה בבוהמיה בשנת 933 במנזר ברבנוב. העיר פילזן יוסדה בשנת 1295 והבירה במקום יוצרה ב-250 בתי תושבים שקיבלו את הזכות לייצר אותה ע"י בית המלוכה. הבירה הפכה יותר ויותר פופולארית עם השנים והחל מהמאה ה-14 כמעט בכל בית אפשר היה למצוא יצרן בירה. מכיוון שלא היו חוקים כתובים, כל בירה היתה שונה מחברתה באותה תקופה. ההיסטוריה קיבלה מפנה בשנת 1838 כשיצרנים קטנים נדרשו לשפוך מאות ליטרים של בירה לא מוצלחת אל הביבים שלפני בניין העיריה. המקרה העצוב כל כך ציער את התושבים, עד שהם החליטו להתאגד יחדיו ולהקים מבשלה מודרנית (1839) שתקבל אישור ייצור חוקתי מכאן ואילך. המבשלה נבנתה על ידי הארכיטקט רב האמן מרטין סטלצר שלמד על מבשלות בעולם במהלך טיוליו הרבים. בבאווריה הוא פגש את ג'וזף גרול, שנחשב לגאון מבשלות וייצור בירה, ושידל אותו להגיע לבוהמיה. גרול התחיל לייצר בירה במבשלה החדשה בשיטת התסיסה החדשה, ועשה פלאות. באוקטובר 1842 הוא ייצר את הבירה הבהירה הראשונה בתסיסה תחתית, הבירה שהיוותה דוגמא לכל שאר הבירות הבהירות בעולם כולו. שלוש שנים לאחר מכן הוא גורש מהמבשלה בשל אופיו הגרוע, אך זה הספיק לו כדי להיכנס להיסטורית הבירה הצ'כית.

Pilsner Urquell

בעיר פילזן, מקורה של הבירה ה'בלונדינית', מצאתי את המבשלה הגדולה ביותר בצ'כיה,  מבשלת פילזנר המקורית, המייצרת בירה במקום כבר משנת 1842. הבירות שמייצרים פה הן פילזנר אורקל, גמברינוס וקוזל.

הידעתם כי כל בירה שנייה ששותים בצ'כיה יוצרה במבשלת Pilsner Urquell? במקום מרכז מבקרים יפה ומוזיאון המציג את תולדות המבשלה הענקית מהזמן העתיק ועד לימינו אנו. סרט וידאו מציג את תולדות המבשלה. בסיור שנעשה במבשלה עצמה אפשר לחזות בתהליך ייצור הבירה. הדרך עוברת במיקום האותנטי בו יוצרה פילזנר מתחילתה, כולל עבודת החבתנים בעבר, זוהי אחת המבשלות היחידות בה עובדים חבתנים ומייצרים יום יום חביות לאחסון בירה. מסיירים מהשער ההיסטורי ועד מגדל המים העתיק, במרתפי המבשלה הקרים (8 מעלות) המשתרעים על פני תשעה קילומטרים (!) של מערות אבן חול מרתקות שנחפרו ביד לפני יותר ממאה שנים, וכמובן זוכים לטעימת בירות במרתפים והסברים איך למזוג בירה בצורה נכונה.

חומרי הגלם של הבירה מגיעים כולם מהסביבה. השעורה מדרום מוראביה, הכשות גם היא מקומית והמים, החשובים כל כך, מבארות סמוכים. בתוך המבשלה חדר דודי הנחושת הענק  מרהיב ביופיו ובנקיונו. בכל אחד מן המיכלים העצומים שבחוץ כ-350 אלף ליטר של בירה. כל המכשור עבר להיות אוטומטי בשנתיים האחרונות ובמקום 20 איש באזור המיכלים, יושבים היום שניים מול רשת מחשבים. סוד המבשלה בסוג של שמרים בהם משתמשים החל מיומה הראשון של המבשלה, שמרים אלה אחראים על טעם וארומה ייחודיים משלהם. השמרים נשמרים בכספות בבנקים בצ'כיה ובאנגליה, למקרה של צרה שתשמיד את המרכיב הסודי. בתהליך הביקבוק האוטומטי מבוקבקים כ-60 אלף בקבוקים בשעה.

בירת פילזנר הראשונה יוצאה לארה"ב בשנת 1837 וכיום מייצאים מפילזנר בירה ליותר מחמישים מדינות ברחבי תבל.

למעלה מ-100 אלף איש מבקרים במוזיאון המבשלה מדי שנה. המקום פתוח כל יום בשעות 10:00 – 17:00. אורך הסיור כשעה ורבע ורצוי להזמין מראש.

Brewery tours, U Prazdroje 7, 304 97, Plzeň, tel: +420 377 062 888, fax: +420 377 062 715. e-mail: visits@pilsner.sabmiller.com

אם קיבלתם תיאבון לאחר הביקור במבשלה, אין בעיה, תמצאו פה את מסעדת La Spilce. המסעדה הגדולה ביותר בכל אירופה, המסוגלת לאכלס יחדיו למעלה מ-600 איש. תפריט גדול מציע לצד בירות טריות וצוננות את המנות הצ'כיות המסורתיות לצד אוכל מגוון אחר. במסעדה בר בירות מרשים ופעיל, מלצרים מקצועיים סובבים חרש בין השולחנות עם כוסות הבירה ומגשי המזון. המקום מתפקד כמסעדה ביום וכפאב בערב, בפעילות היומיומית, ערבי מוסיקה שונים, חגיגות מיוחדות בחגים, בעונת הציד ועוד.

למי שהגיע לפילזן בכוחות עצמו, כדאי להמשיך ולבקר בבית הכנסת העתיק, מבנה מדהים, הנחשב לשני בגודלו באירופה.

Staropramen Pivovary

מבשלת סטארופרמן היא המבשלה השנייה בגודלה בצ'כיה. משנת 2000 המבשלה היא חלק מחברת InBev, החברה היצואנית הגדולה בעולם, שבבעלותה גם הבירות בקס, הוגרדן, לף, סטלה ועוד. סטארופרמן מיוצאת ל-30 מדינות ברחבי תבל.

המבשלה הראשית מתוך שלוש הנמצאת בשכונת סמיחוב בפראג, יוסדה באוקטובר 1869 כשטכנאי בשם גוסטב נובאק הצטרף לשני בעלי מניות יאן קוהוט ווילם פיקק עם תוכניות בניה מוגמרות של המבשלה. הבירה הראשונה יצאה לאור במאי והמכירה החלה באמצע יולי. הבירה קיבלה את שמה הטוב ביחוד לאחר ביקורו במבשלה של הקיסר פרנץ יוזף בשנת 1876 שטעם אותה, הכריז "Excellent beer, excellent indeed!" וחתם את שמו בספר המבשלה בצ'כית. מכאן ואילך הבירה החלה להימכר ברחבי העולם. בשנת 1911 הוכרז השם הרשמי של המבשלה סטארופרמן שפירושו מעיינות ותיקים.

בסטארופרמן מייצרים בירת לאגר בהירה, הבירה הידועה והנמכרת ביותר, בירה כהה   וסטארופרמן גראנאט, בירת לאגר בצבע ענבר כהה וטיפה יותר מרירה מהבהירה, לטעמי הטובה ביותר.

בשנת 1997 התחדשה המבשלה ושילשה את עצמה. הטכנולוגיה המתקדמת מאפשרת ייצור של כ-10 אלפים בירות כל רבע שעה.

בבית המבשלה הענק אפשר למצוא מרכז מבקרים יפה שחודש בשנת 2005. במרכז אפשר ללמוד על ההיסטוריה של המבשלה ועל המבשלה כיום מתוך סרט וידאו. במקום נערך סיור במבשלה העתיקה ובו הסברים על תהליך ייצור הבירה, מזיגה נכונה וכמובן טעימות.

למקום מגיעים יותר מ-30 אלף מבקרים בשנה ורצוי להזמין סיור מראש, אם כי לא הכרחי.

Staropramen Visitor’s Centre, Nadražní 84, 150 54 Prague 5, Czech Republic
(the entrance is from Pivovarska street)

The brewery tours: Tel.:+420 257 191 402(296), Fax: +420 257 191 281
e-mail: exkurze@staropramen.cz

לא על הבירה לבדה

"אל תצפי לאוכל טוב בטיול הזה" הזהירו אותי מביני דבר לפני שנסעתי, "האוכל הצ'כי כבד ולא ממש מלבב". אז טעמתי גם את האוכל המסורתי, הברווז הפריך היה די טעים, הבשר  הצלוי והגולאש בדיוק כמו שהכרנו אצל האמהות האירופאיות, הגבינות הכבושות היו קצת מוזרות, אך בהחלט לא רעות ליד בירה, את עניין נקניקיות החזיר והכרוב הכבוש אנחנו מכירים גם ממקומות אחרים והדמפלינג… לא הצלחתי להבין עד עכשיו למה אנשים אוכלים כופתאות חסרות טעם שעשויות מלחם, ולא אצליח כנראה להבין את זה גם הלאה. אה, ויש גם מרק מבוהמיה בתוך לחם כמו שהגישו בבתי הקפה בארץ בשנות השמונים. אבל מסתבר שאפשר למצוא בפראג כל מסעדה שרק נדמיין לעצמנו. החל ממסעדות יוקרה צרפתיות ואיטלקיות, ועד למסעדות יפניות, סיניות, קובניות, ברזילאיות ואפילו סקנדינביות. ועוד מצאתי, שיש בעיר מסעדות ופאבים רבים בהם מגישים אוכל מקומי עם נגיעות חדשניות ויצירתיות שעושות אותו אפילו טעים. בפאבים היותר מתויירים מגישים בייגלך (pretzels) שתהיו מחוייבים לשלם עליהם אם תאכלו אותם, נחמד כמלווה את הבירה שלכם. השירות ברוב המקומות שהייתי היה לא רע, אם כי לעיתים אדיש או מנוכר. בכל מקום מעשנים. ולא לדאוג, לא תישארו רעבים בכל מקרה, העיר מוצפת במסעדות, פאבים, בתי קפה ומעדניות מכל עבר. לעצלנים שביניכם אספר כאן על כמה מהמקומות שהייתי בהם, כמובן שזוהי רק טיפה בים ואפשר למצוא כמוהם בכל פינה, צריך רק לחפש.

 

מסעדות, פאבים ובתי קפה

בבוקר היום הראשון בפראג הלכתי, כמו כל תיירת מצויה, מגשר קארל אל כיכר העיר והשעון האסטרונומי. בצהריים הבן אדם נהיה כבר רעב, אז מה עושים בכיכר המוקפת בתי קפה מוצפי תיירים הגובים מחירים מגוחכים עבור אוכל סטנדרטי ולא טעים במיוחד? מחפשים פינה שקטה יותר. רגע לפני שנסעתי, שי אמר לי, "כשאת עומדת עם הפנים לשעון, בשעה ארבע שלך, למטה במרתף". וכך היה. ירדנו הרבה מדרגות ופגשנו מסעדה מודרנית עם בר די עשיר. קווים אירופאיים נקיים בתוך מערה מקושתת מהמאה ה-12 והרבה פינות סתר מוארות בעמימות. את הארוחה הצ'כית המסורתית הראשונה אכלנו שם. אז חוץ מהדמפלינג הכל היה ממש טעים וממש ממש זול. והנקטר הצ'כי, הבירות הראשונות שלנו, היו צוננות, טריות, מזוגות כמו שכתוב וטעימות כצפוי.

Bílý Koníček, Restaurant Dance Club, Staroměstské nám. 20, Praha 1,

Tel +420 221 421 160

בערב מצאנו עצמנו במפתיע במסעדה שבה מועדון ג'אז ובלוז, בשם 'חצוצרת הזהב'. מסתבר שיש הרבה כאלה בפראג. המסעדה בנויה ממספר חדרים, סגנון שראינו בהרבה מקומות אחר כך. בקומה העליונה חדר ובו רק שותים, אחריו חדר ובו גם אוכלים ובמרתף מספר חדרונים, אחד מהם, איך לא? בר, ובשני הופעה מאד רועשת של להקה מתלהבת ואפילו טובה. היה צריך אוזניים ממש צעירות כדי לסבול את הדציבלים, אבל גילינו לשמחתנו כי בשל הווליום הגבוה שומעים היטב את הנגינה גם בקומה העליונה. אז אכלנו ומילאנו את כרסינו, שאיימו לפרוץ מן המכנסיים, בבירה לצלילי להקת ג'אז טובה. אגב, רצוי לשתות בצ'כיה בירה, היא עולה הרבה פחות מבקבוק מים קטן.

U Zlaté trumpety, Ungelt Jazz & Blues club, Týn 2/640, Praha 1, tel +420 224 895 787.

מכיוון שראיתי מספר ברים קובניים, בדקתי אחד מהם הקרוב לעיר העתיקה. מסעדה ובר קוקטיילים מעץ יפה ועמוס, המון תמונות הקשורות בקובה ובמוסיקה קובנית בעיקר, וכל הקירות מלאים בגרפיטי, כנראה עם שמות מאות המבקרים הראשונים שהיו פה. פינות הישיבה מגוונות כשכסאות וספסלי העץ מחופי עור ונוחים והקוקטיילים בסגנון קובני, רובם על בסיס רום. מקום מכובד ושמח. בקומה העליונה אפשר למצוא חנות סיגרים קובניים.

La B del M, (La Bodeguita del Medio), Havana Cuba Cocktail Bar & Music Restaurant, Kaprova 19/5 Praha, tel +420 224 813 922

על בר מסעדה מקומי ומסורתי אחר המליץ לי מעוז, וכדרכו גם צדק. הבר נמצא במרתף, האווירה צעירה, המקום מלא, וצמוד לחדר הבר הגדול מספר חדרונים המיועדים לסעודה.  משמיעים פה מוסיקה מערבית בווליום נוח, השירות אדיב והבירה ושאר האלכוהול במחירים מגוחכים. פה די נהניתי מיין מוראבי לבן רענן בתור התחלה. בתפריט אפשר למצוא מספר יינות אוסטרליים, דרום אפריקאיים וביחוד צ'כיים ושמפניות. האוכל המסורתי בהחלט טעים. המחירים ממש זולים.

Kozíčká, Kozí 1, tel +420 224 818 308

מעוז המליץ גם על מסעדה מהודרת ויקרה יותר (בהרבה יותר), בה תמצאו דגים ופירות ים טריים ומצויינים, תפריט יינות די עשיר ומגוון ושירות מקצועי ואדיב. השם בתרגום הוא 'שוק הדגים' ואכן מדי יום נפרק כאן שלל דיג טרי שמתיישב על ערימות קרח. בערב יפה אפשר גם לשבת במרפסת העץ ולהתענג על אויסטרים, קוויאר, לובסטרים, טייגר שרימפס, מרק דגים, דגים שונים שאפשר להזמין בכל דרך שתרצו ועוד.

Rybí Trh, Týnsky dvůr 5, Praha 1-Staré Město, tel +420 224 895 447.

ליד הרובע היהודי, לאורך רחוב פריזקה המהודר אפשר למצוא הרבה ברי מסעדות אופנתיים ויוקרתיים. כל מי שרוצה לראות ולהיראות יושב פה ומשלם קצת יותר עבור התענוג. אחד המרכזיים שבהם הוא בארוק הפופולארי (והפלצני, סליחה), מקום סטייליסטי עם עיצוב חדשני וצבעוני. בפנים כורסאות בצבעי אדום, לבן וכתום. במזג אוויר יפה יושבים בחוץ ואפשר להזמין פה רק כריכים וסלטים טעימים עם הבירה הטעימה. בסתיו תזכו לתוספת בצלחת… עלי שלכת צבעוניים שנשרו מהעץ שמתחתיו התיישבתם. העלים על חשבון הבית, חוץ מזה כל דבר שעל השולחן בתשלום.

Barock, Pařižská 24, Praha, tel +420 22 329 221

בית הקפה הקוביסטי היחיד בעולם נפתח ב'בית המדונה השחורה' בפראג בשנת 1912. המקום נסגר כבר בשנות ה-20, אך העתקו המדויק נפתח מחדש בשנת 2005, עם כסאות מפוספסים, ריהוט זוויתי ופסנתר בפינה. נחמד להפסקה קצרה ללגימת קוקטייל עם כריך קל.

Grand Café Orient, ovocný trh 19, Praha 1, tel +420 224 224 240.

לרשת פילזנר מספר ברי מסעדות ברחבי פראג, באחד מהם הייתי, אולימפיה. המקום מזכיר את רשת הברים האיריים המפוזרים ברחבי העולם, עם אווירה פעילה של בר משפחתי. מנות מיוחדות לבירה, דגים כבושים ומלוחים, גבינות כבושות, גבינת ברי מוחמצת, נקניקיות בחרדל, חזרת או בבירה, צלעות חזיר, סטייק טרטר, לחם שום ועוד הרבה. מלצרים ומלצריות דקיקים ומיומנים מגישים ביד אחת מגש עם שמונה חצאי בירה ובשניה עוד ארבעה או חמישה חצאים יחדיו. שירות אדיב ומנומס.

0lympia, Víitězná 7, Praha 1, tel +420 251 511 080.

לצעירים שבינינו, בלב העיר העתיקה אפשר למצוא ברי פיק אפ שפתוחים עד לשעות הקטנות. כמה חביבים שראיתי:

בר עמוס וסואן, מקום טוב למסיבה שמחה –

Chateau L'Enfer Rouge, (formerly Chateau Bar and Chapeau Rouge)

Jakubská 2, Praha 1

השני מאותו סגנון, אך קצת יותר רגוע, לבוגרים יותר –

Marquis de Sad, Templova 8, Praha 1

ועוד אחד שנבחר לאחד מ-20 הברים המובילים של ה- Newsweek, המציע למעלה מ-300 קוקטיילים ומאות משקאות אחרים המוצגים בתפריט מקורי שנקרא התנ"ך הכחול –

Bugsy's Bar, Pařížská 10, Praha 1
לאורך הנהר השוקק חיים פרוסים בתי קפה, ברים ומסעדות לרוב. מאד נעים לשבת באחד מהם וליהנות מכוס יין לבן או תוסס צ'כי, עם פאי תפוחים, גלידה או סתם בירה. בימי ראשון חלק מהרחוב הופך למדרחוב עם הרבה דוכנים לממכר שטויות חביבות והמוני מטיילים. אני נהניתי… Na Zdravi.

עוד טיולים קולינריים