צרפת – טיול יין באלזס

על הגבול בין צרפת לגרמניה נמצא אחד מאזורי היין היפים בעולם. מירה איתן לוקחת אתכם לטיול בין היקבים והעיירות הקסומות של אזור אלזאס, שמתמחה ביינות לבנים.

אלזאס הוא המחוז הקטן מבין 22 מחוזות צרפת, הממוקם בין שווייץ ובלגיה, כשנהר הריין גובל בינו לבין גרמניה. מחוז אלזאס לוריין נכבש במהלך ההיסטוריה מספר פעמים, ועבר משליטה גרמנית לצרפתית ולהפך, והשפעתה של שרשרת אירועים זו ניכרת עד היום. זהו מחוז בעל צביון ייחודי בצרפת, ובולטת בו בייחוד עירובן של שתי התרבויות.

חלק זה של צרפת הוא גם אחד המרהיבים ביותר ביופיים. דרך יין מקסימה שוכנת במרכזו, בין ערים עתיקות ועיירות קטנות מצוירות, הרי הווז' ונהר הריין. ולצד הכל מטביע את חותמו המטבח האלזאסי, המערב את המטבח הצרפתי והגרמני יחדיו. הדרך הטובה יותר להתגורר באלזאס ולטייל בה היא לשכור בית כפרי באחת העיירות במרכז דרך היין, ולצאת ממנו לטיולי כוכב וביקורים ביקבים.

שטרסבורג הרומנטית
דרך היין של אלזאס משתרעת מצפון לדרום לאורך 170 ק"מ, כשבצפון שוכנת בירתה, שטרסבורג, היושבת בסמוך לאפיקו של נהר הריין ומנהלת חיי תרבות שוקקים. מרכז העיר מלא קסם, האתרים ההיסטוריים והתיירותיים של העיר נמצאים ברובע העתיק, בין זרועותיו של נהר ה- Ill (איל, למי שתהה מה מסמנים שלושת הקווים). קתדרלת נוטר דם, שנבנתה בשנת 1176 על חורבותיה של קודמתה שנשרפה, והכיכר הצמודה אליה מהוות מוקד משיכה מרכזי למטיילים.

שטרסבורג – עיר עתיקה עם חיי תרבות שוקקים

צילום : אורי איתן

בסמוך לקתדרלה שוכן ארמון רוהן מן המאה ה-18, ובו מספר מוזיאונים. ליד הארמון ניתן לצאת לשיט על הנהר, שמשלב סיור מרתק בין אתריה ההיסטוריים של שטרסבורג. המרכז שוקק חיים, מדרחובים, רחובות קטנים ומעניינים, חנויות, מסעדות ובתי מלון. במתחם העיר העתיקה שוכנת כיכר קלבר רחבת הידיים ומערבה לה הרובע הקרוי 'צרפת הקטנה', ובו בתים מעוטרים בקורות עץ בסגנון Riegelhaus המאפיין את תקופת שושלת טיודור בימי הביניים, הסגנון הרווח ברחבי אלזאס. כאן התגוררו בעלי מלאכה במאות ה-16 וה-17, אנשי התעלות, מפעילי הטחנות והדייגים. מיקום בתי האבן והעץ ליד תעלות המים משווה למקום אווירה רומנטית מדליקה.בעיר העתיקה הרבה מסעדות ובתי קפה, בתי יין (winstubs) ובתי בירה (bierstubs), פאבים ומועדונים. בתי היין מציעים בין היתר אוכל אלזאסי טיפוסי, שוקרוט, באקהוף, קוגלהוף ועוד. בבתי הבירה ניתן למצוא מבחר ענק של בירות ומבחר מצומצם של מנות כמו, טארט פלאמבה, גבינת מונסטר, הגבינה המקומית של אלזאס ועוד.
אוברניי וקולמר

העיר אוברניי, ממוקמת 27 ק"מ משטרסבורג ומהווה נקודת פתיחה לביקור בדרך היין. במרכז העיירה אוברניי נמצאת כיכר השוק המוקפת בניינים צבעוניים, עשויים מעץ. באוברניי בית עירייה, כנסייה ושוק מקורה, כולם בני מאות שנים, ייחודיים ומעניינים. 12 ק"מ דרומית מערבית לעיירה נמצא מנזר סנט. אודיל, המהווה תצפית נפלאה על כל האזור והנוף המרהיב שלו, ובהחלט שווה ביקור בפני עצמו.

קולמר, העיר הדרומית ביותר על דרך היין, היא העיר הגדולה במסלול ומהווה מרכז חשוב לסחר ביין. מרכז העיר משלב תרבות וארכיטקטורה צרפתית וגרמנית. העיר העתיקה, שחלקה הגדול הינו מדרחוב, נראית כמעין מוזיאון פתוח לפניני ארכיטקטורה ואמנות מתקופות שונות. החשוב שביניהם הוא המנזר הדומיניקני שהפך למוזיאון. באזור הדרומי, הנקרא 'ונציה הקטנה', בין מספר רחובות צרים מתפתלות תעלות ובהן מעין גונדולות. וכמובן הרבה בתי קפה ומסעדות מכילים את תיירי האזור, לארוחה או לסתם לגימת יין או בירה בשמש הקיצית.

אחד האתרים הנוספים השווים ביקור באלזאס היא טירת Koenigsbourg, שנבנתה במאה ה-12 על דפנות ההר, ומהווה עדות מרשימה לשמונה מאות שנים של התנצחויות בין פאודלים, לורדים, מלכים ושליטים אירופים. הטירה שוקמה בתחילת המאה ה-20 על ידי השליט הגרמני וילהלם השני, שיצר בה מעין מוזיאון מעניין של ימי הביניים. הנוף המשקיף ממרומי הטירה מרהיב. ביום בהיר אפשר לראות את המצודה הגדולה, את הרי הווז', ואת המישורים שלמרגלותיהם, את היער השחור בגרמניה ואפילו את האלפים השוויצרים.

קולמר – ונציה הקטנה באלזאס צילום : אורי איתן

Hugel & Fils

שבעה זני ענבים מגדלים באלזאס לפי חוקי המקום –  ריזלינג, גוורצטרמינר, פינו גרי, פינו בלאן, פינו נואר (האדום היחיד), מוסקט וסילבנר. כ-2,000 שנה מגדלים כרמים באלזאס, מה שהביא לשגשוג האזור, ביחוד בימי הביניים. הודות לנהר הריין הסמוך, יינות אלזאס יוצאו למדינות רבות, אף בזמני מלחמה.

עד למאה ה-18, אלזאס הייתה יצרנית יין גדולה ומפורסמת באזור, אך מלחמות רבות לאורך מאות שנים גרמו לירידת קרנו. בתחילת המאה ה-20 נזק נוסף איים על יצרני היין, מחלות ומזיקים שהפכו את המצב לנואש. בסוף מלחמת העולם הראשונה, קומץ של כורמים ובעלי יקבים החליטו להציל את המצב והקדישו את חייהם לשיפור המצב ולייצור יינות מהזנים המקומיים. ביניהם היה אמיל פרדריק הוגל, שתרם רבות לעולם היין של אלזאס. משפחתו התיישבה באזור כבר במאה ה-15, ודורות רבים המשיכו את העשייה המצוינת של יינות לבנים נפלאים ושימור הקיים. "היין נמצא כבר בענבים" זהו כלל הזהב של המשפחה.

בחלק התחתון של היקב נמצא ארכיון ותצוגה היסטורית, המכסה מאות שנים. פה ניתן למצוא גם מכתב תודה משנת 1934 מווינסטון צ'רצ'יל, לאחר שקיבל מהיקב ארגז יין. במרכז העיירה ריקוויר (Riquewihr) נמצא חדר הטעימות של היקב, בו מבקרים אלפי חובבי יין בשנה. לידו פתחה המשפחה חנות יין, במבנה שנבנה בשנת 1545, ליינות מכל אזורי צרפת, ומחזיקים פה רק את היינות הטובים ביותר.

Hugel & Fils, 3, rue de la première armée, 68340 Riquewihr,

Tel: +33 (0)3 89 47 92 15

קולמר – ונציה הקטנה באלזאס צילום : אורי איתן

Trimbach

ז'אן טרימבאך החל לייצר יינות באלזאס בשנת 1626, ויקב טרימבאך נחשב עד היום לאחד מיצרני היין המוערכים באלזאס. בית טרימבאך ממוקם בעיירה היפה ריבוויל, כשהמסורת המשפחתית מועברת בגאווה מאב לבנו במשך 12 דורות. בידי המשפחה 100 הקטר של כרמים ומייצרים מהם 1.2 מיליון בקבוקים בשנה המתבגרים במחסני אחסון ענקיים. מעניין לסייר ביקב התת קרקעי. 60 מכלי נירוסטה נמצאים פה ועוד 40 מכלי עץ גדולים.

היינות הלבנים בעלי חמיצות נהדרת, או כפי שאומרים פה "החיות של אלזאס". ההתיישנות בבקבוקים יכולה להגיע לשש עד שמונה שנים במרתפים. במרתף פוגשים חביות ענק בנות 18 עד 19 שנים, "כדי לקבל יין ללא טעמים מיותרים של החביות". במרתף 'ספריית' יינות גדולה ומרשימה ביותר, של אוסף יינות משנים רבות. חדר הטעימות מזמין ומהנה. אחרי הטעימה שווה לסייר בריבוויל היפה, למרות עומס התיירים בכל אתר ובית קפה.Trimbach, 15 route de Bergheim, 68150 Ribeauville, Tel 03 89 73 60 30
Domaine Zind Humbrecht
משפחת הומברכט התחילה לייצר יין בסביבות 1620, כשכל אחד מבני המשפחה הוציא את יינותיו לשוק תחת השם שהתאים לו בזמנו. התורה עברה מאב לבנו לאורך השנים. אחוזת זינד הומברכט הנוכחית נבנתה בשנת 1959 לאחר איגוד כרמי המשפחה כולה.

1.2 מיליון בקבוקים מייצרים פה בשנה, ואת הבקבוקים ממשיכים ליישן כשנתיים בממוצע. ביקב היפהפה, בחדר החביות, מוצגת החבית העתיקה ביותר בעולם (שעדיין בשימוש), חבית משנת 1715 הנושאת את השם Ste Caterine ועליה תעודת שיא של גינס. עם זאת היקב פועל עם טכנולוגיה חדשנית ביותר. 80% מיינות היקב מיוצאים ליותר מ-100 מדינות בעולם.

סיור ביקב בין המכלים השונים מוביל בסופו אל חדר טעימות מודרני. ליינות הנפלאים יש חמיצות מאזנת כל כך טובה, שטעמם נשאר מצוין גם לאחר שבועיים ויותר מפתיחתם.

Domaine Zind Humbrecht, 4 Route de Colmar, F-68230 Turckheim, tel: +33 389 27 02 05

Pfaffenheim

קואופרטיב של 200 כורמים, החולשים על 250 הקטר, הוא הבעלים של יקב פאפנהיים ב-40 השנה בהן הוא פועל. ביקב מייצרים כשני מיליון בקבוקים בשנה, ולמרות שהוא מודרני לחלוטין, הבציר כמובן ידני והמיון קפדני, כולל מיון בחלקות. זהו יקב בקנה מידה גדול, מייצרים פה 42 מותגים, הרבה מאוד מוצרים בקנה מידה קטן. במרתף הענק יש מכלים רבים בגדלים שונים, מהקטן ביותר ועד למכלים גדולים מאוד, כשבכל אחד נמצא מוצר אחר.מעין 'בית חרושת' איכותי ליין, גדול ומרשים, מאוד טכני ועם זאת גם מסורתי. פה אפשר למצוא גם את היינות המבעבעים של אלזאס המיוצרים בשיטת שארמה ואף יינות סמוקים.אולם טעימות מפואר פתוח שבעה ימים בשבוע לקהל, וכנהוג ברוב אלזאס לא לוקחים תשלום עבור הביקור והטעימות. אלפי אנשים מבקרים פה כל חודש, כששני סומלייה מטעימים את הקהל במקצועיות.

CVPG Pfaffenheim 5, Rue du Chai – B.P. 33 68250  Pfaffenheim

Tél. +33 (0)3 89 78 08 07,  www.pfaffenheim.com

 

Domaine Weinbach Faller

 

בלב הכפר קייסרברג נמצא יקב וויינבאך פאלר. הדומיין נבנה כמנזר קפוצ'יני בשנת 1612 בלב חלקות כרמים שניטעו כבר בשנת 890. לאחר המהפכה הצרפתית הדומיין נמכר כרכוש ציבורי ונקנה על ידי משפחת פאלר בשנת 1898. הבן תיאו שקיבל את המקום בירושה, התמסר לו ופיתח את הבסיס למה שיש פה היום.

היקב החדש ממוקם בלב כרמי העיירה טורקהיים. כיום יש למשפחה 40 הקטר של כרמים ברשותם, כשזני הענבים מותאמים לאדמות ולמיקרו אקלים בכל כרם וכרם. מייצרים פה כ-250 אלף בקבוקים בשנה, כש-75% עד 85% מיועדים ליצוא. מסביב לדומיין פרושים כרמים ובהם גפנים בנות 30, 40 ו-60 שנה. החקלאות היא ביודינמית, משתמשים רק במוצרים טבעיים. כל היינות נשמרים בחביות עץ ענקיות בנות עשרות שנים.

הדומיין נמצא למרגלות חלקת שלוסברג, הגרנד קרו הראשון של אלזאס. בלב היקב, נמצאות היום שלוש נשים, אמא ושתי בנותיה, המייצרות כ-130 אלף בקבוקים בשנה. יש להן 29 הקטר של כרמים, כל היינות מענבי האחוזה, הכל נבצר ידני כמובן והמיון מאוד קפדני. המגע אישי ומתבסס על הפילוסופיה הביודינמית וקדושת הטרואר. זני הענבים פה הם ריזלינג, גוורצטרמינר ופינו גרי. הביקור במקום רק לפי תיאום מראש. היינות ייחודיים ביותר בכל האזור כולו, יינות שלא נגמרים בחך הרבה זמן. חובה לקנות כמה יינות הביתה.Domaine Weinbach Faller, Kaysersberg (Catherine(, Tel 03 89 47 13 contact@domaineweinbach.com
Marcel Deiss
בכפר ברגהיים נמצא יקב מרסל דייס, שהוא אחד היקבים המרשימים, בעיקר בשל ייחודיות הפילוסופיה שלו. גם אותו מנחה פילוסופיית הטרואר והביודינמיקה, אך עיקר ייחודו ביינות הממסכים, השונים מכל מה שמוכר באזור. דייס הוא חלוץ הממסכים באלזאס, ביינותיו עירוב זנים מאותה חלקה, והוא בעצם 'מחזיר' את מסורת הטרואר לאלזאס.בשנת 1945 היה מרסל דייס כורם ובעל מסעדה. את היין למסעדה הוא ייצר. בשנות ה-60 החליט לסגור את המסעדה והתמקד ביין. יש ליקב 27 הקטר של כרמים באזור וביניהם שלושה גרנד קרו מהסביבה. העבודה היא ביודינמית "כדי להביע טוב יותר את הטרואר, כדי לתת כבוד ליין ולאנשים השותים אותו". תורת העולם הישן נשמרת פה במלואה, מחפשים פה את היציבות והעומק, לפי תנאי המקום. לא מחפשים פה את טעמי הענבים אלא את הטרואר. לא מוסיפים חנקן (דשן) לצמח, כדי שהצמח לא יהיה עצלן ויחדור עמוק לאדמה, על מנת לקבל את המינרליות של האדמה והסלעים.
Marcel Deiss, 15, Route Du Vin, 68750 Bergheim, tel: +33 (0)3 89 73 63 37marceldeiss@marceldeiss.fr
איפה אוכלים?
בית היין של ברגהיים
העיירה ברגהיים יפהפייה וציורית. כמו בכל הערים אפשר למצוא פה את העיר העתיקה, והפעם בין חומות. רחובות מרוצפים באבן יפה, בתים צבעוניים, מסביב הכל ירוק, ובתי יין אליהם ניתן להיכנס לטעימות. במרכז, ברחוב הראשי, Grand Rue, נמצא בית יין נפלא שאסור לפספס אותו, Winstub du Sommeliere. האוכל נפלא, ואתו גם מבחר היינות המקומיים.Winstub du Sommelier, 51 Grand Rue Bergheim, Tel 0389736999
פטיסרי/בולנז'רי
תוך כדי טיול במרכז הנעים של העיירה קייסרברג, נעים להתיישב לארוחה קטנה בפטיסרי/בולנז'רי המהנה, Au Peche Mignon ברחוב General de Gaulle מס' 677. המקום מקנה חוויה נעימה.חדר הטעימות קטן ובו תנועה ערנית מאוד של לקוחות פוטנציאליים שמזמינים את הביקור מראש. שווה לרכוש כמה יינות מעניינים הביתה.

עוד טיולים קולינריים